FIRE gaat wat ons betreft naast een verstandig financieel plan ook over durven dromen. Bijvoorbeeld om te gaan ondernemen. Het lezen over de visie, het lef en het doorzettingsvermogen van topondernemers geeft inspiratie om zelf ook af en toe een tandje bij te zetten. Daarom las ik het boek Spotify. In deze boekreview lees je over de hobbelige weg die de ondernemers achter Spotify aflegden om de muziekindustrie te trotseren.

Spotify werd in 2006 opgericht door de Zweedse Daniel Ek en Martin Lorentzon. De eerste als typische technerd met een liefde voor muziek en de tweede als succesvol ondernemer met een zak geld. Anno 2022 is dit nog steeds een gouden combinatie, al is Martin wat meer naar de achtergrond verdwenen. Daniel is de grote baas; het boek draait dan ook vooral om hem.

Lees alle boekreviews die je helpen bij jouw financiële reis >

De tien lessen die ik uit het boek Spotify haalde:

  • Les 1: Creëer win-win situaties
  • Les 2: Doe minimale concessies aan je visie
  • Les 3: Verzamel de juiste mensen om je heen
  • Les 4: Blijf jezelf vernieuwen
  • Les 5: Tussen succes en falen zit een dun lijntje
  • Les 6: Doe waar je goed in bent
  • Les 7: Blijf onafhankelijk
  • Les 8: Houd je business model simpel
  • Les 9: Innoveren is geluk en timing
  • Les 10: Denk groot en houd vol

Hieronder zal ik op elk les ingaan.

Les 1: Creëer win-win situaties

De eerste jaren van dit millennium had de muziekindustrie zwaar te lijden onder de afnemende cd verkopen. Mensen begonnen steeds meer muziek illegaal te downloaden, wat ten koste ging van het geld wat artiesten anders aan hun platen zouden verdienen. Spotify diende zich aan als oplossing; mensen konden gratis muziek luisteren, terwijl de muziekindustrie betaald werd uit Spotify’s advertentie- en abonnement opbrengsten. Het duurde een aantal jaar, maar vanaf 2015 begon de muziekindustrie weer te groeien. Illegaal downloaden van muziek gebeurt nu bijna niet meer. Spotify heeft hier een belangrijke rol in gespeeld: in 2018 was het bedrijf goed voor een kwart van de omzet in de muziekindustrie.

spotify boek

Les 2: Doe minimale concessies aan je visie

Als ondernemer krijg je te maken met talloze beslismomenten. Een heldere visie helpt je hierin de juiste keuzes te maken. Zo heeft Spotify altijd gestreden voor een gratis versie van het product. Ook toen de druk van de muziekindustrie enorm werd, was Spotify eigenwijs genoeg om aan hun visie vast te houden. De gratis versie bleek uiteindelijk een van de grootste succesfactoren.

Les 3: Verzamel de juiste mensen om je heen

Oprichter Daniel Ek heeft bij elke fase van de onderneming andere mensen om zich heen gehad. Aan het begin draaide het vooral om de technologie. Naarmate het bedrijf groeide, nam ook de complexiteit toe en kwam er behoefte aan andere mensen. Spotify wist de juiste mensen te vinden op het gebied van muzieklicenties, beursgangen en partnerschappen. Ook buiten het bedrijf wist Daniel Ek de juiste mensen te vinden. Facebook oprichter Mark Zuckerberg en Daniel Ek zijn vanaf 2011 vrienden. Geen verkeerde vriend om te hebben in de digitale wereld.

Boek spotify daniel ek en mark zuckerberg (Photo by Kevin Mazur/WireImage)
Daniel Ek en Mark Zuckerberg (Foto gemaakt door Kevin Mazur/WireImage)

Les 4: Blijf jezelf vernieuwen

Daniel Ek transformeerde van een techneut naar de leider van een miljardenbedrijf. Andere Spotify veteranen verlieten het bedrijf, al dan niet gedwongen, omdat ze niet meer in het bedrijf pasten. De een past gewoon beter in een klein en beginnend bedrijf, waar een ander baat heeft bij een meer corporate structuur. Slechts een klein deel van de werknemers blinkt uit in beiden. Een mooie les om kritisch te kijken welk type organisatie bij jou past.

Les 5: Tussen succes en falen zit een dun lijntje

Spotify is anno 2022 een gevestigde naam in de muziekindustrie. Desondanks had het op veel momenten anders kunnen lopen. Potentiële faillissementen, overnames en gerechtelijke uitspraken hadden er allen voor kunnen zorgen dat Spotify het niet had gered. Soms is het net de juiste persoon tegenkomen en soms is het stom geluk. Zo haalde Spotify in 2008 net voor het uitbreken van de financiële crisis een belangrijke investering op. Dit had een paar maanden later niet gelukt, wat waarschijnlijk het einde van Spotify had betekend.

Les 6: Doe waar je goed in bent

We hebben allemaal onze talenten, welke we vaak niet optimaal benutten. Succesvolle ondernemers zijn hier vaak juist wél goed in. Hoewel Daniel Ek een echte techneut is, besefte hij al op de middelbare school dat hij niet de beste programmeur is. Zijn talent is het bedenken van nieuwe ideeën en het uitvoeren van projecten. 

Les 7: Blijf onafhankelijk

Ondanks dat Spotify een aantal keer bijna is overgenomen door andere bedrijven, adviseert Daniel Ek aan oprichters van bedrijven om je bedrijf niet te verkopen. Dan kun je grootse dingen bereiken. De drang naar onafhankelijkheid zie je ook in de media uitingen van Spotify: deze zijn minimaal. Het uitgangspunt is dat het bedrijf zijn eigen agenda moet kunnen bepalen en alleen in de media verschijnt als het iets te melden heeft. Laten we het een gezonde manier van eigenwijsheid noemen.

Les 8: Houd je business model simpel

Net als Facebook en zoveel online bedrijven is het business model van Spotify eigenlijk heel simpel: acquisitie, activatie, retentie. Door het business model simpel te houden weet iedereen wat de prioriteiten zijn en wat er nodig is om het bedrijf succesvoller te maken.  

Les 9: Innoveren is geluk en timing

Je ziet meestal alleen de goede dingen van een succesvolle onderneming. In praktijk falen de succesvolle bedrijven juist vaak. Zo probeerde Spotify tussen 2011 en 2015 om Spotify TV te lanceren. Hier faalden ze in, want ze waren net te laat om deze markt te veroveren en liepen daardoor tevergeefs achter de concurrentie aan. Een investering van miljoenen die kan worden afgeschreven. Dat is onderdeel van innovatie.

Een andere innovatie als ‘Discover Weekly’ bleek een gigantisch succes en versterkte als gevolg de klantervaring van de app. Daarbij gaf het Spotify de kans om onbekende artiesten groot te maken, waardoor zowel Spotify als de artiesten minder afhankelijk worden van de machtige platenmaatschappijen. Discover Weekly heeft op deze manier Spotify’s positie in de muziekindustrie op meerdere vlakken versterkt.

Alleen door te blijven innoveren, waar falen een belangrijk onderdeel van is, lukte het Spotify een unieke app te bouwen die de muziekindustrie op zijn kop heeft gezet. 

tweet daniel ek spotify boek

Les 10: Denk groot en houd vol

Het is duidelijk dat de muziekindustrie niet meer om Spotify heen kan. De machtspositie is verschoven van de platenmaatschappijen naar Spotify en er is niemand die de app niet kent. Ondanks de machtspositie is Spotify 13 jaar na de lancering nog weinig rendabel. Dat maakt Daniel Ek niet uit, want het bedrijf staat volgens hem nog maar aan het begin. Groot denken in praktijk.

Moet jij het boek Spotify lezen?

Hoewel het woord ‘mindset’ bij veel mensen tegenwoordig jeuk oproept, is dit bij het behalen van je doelen natuurlijk een cruciale factor. Daarom lees ik graag boeken over succesvolle ondernemers als inspiratie naar een vrij en avontuurlijk leven. De tien lessen zijn misschien niet uniek, want ze gelden voor zo’n beetje elke succesvolle ondernemer. Desondanks vond ik het boek Spotify enorm leerzaam. Als lezer word je namelijk van dichtbij meegenomen, waardoor je de spanning voelt bij alle afslagen die het bedrijf heeft genomen. Het is daarbij ook gewoon een heel leuk en makkelijk boek welke je in een paar uur wegleest.

Redactie

Redactie

"Het is onze missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Redactie van Get Fired.

Leave a Reply