Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Intel en deze week schrijft Ruben over het aandeel Facebook. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.
Ticker: NASDAQ: FB
Onze afhankelijkheid van Facebook werd even goed voelbaar toen Facebook, Instagram en Whatsapp er op 4 oktober 2021 enkele uren uit lagen door een serverstoring. Facebook kwam de afgelopen tijd ook veel negatief in het nieuws nadat klokkenluider Frances Haugen het bedrijf onder vuur nam. Kortgezegd beschuldigt de ex-medewerker Facebook ervan winst belangrijker te vinden dan de veiligheid van haar gebruikers. Als gevolg van dit nieuws is de beurskoers flink onder druk komen te staan. Vandaag analyseer ik Facebook volgens onze vaste onderdelen, zodat jij kunt ontdekken of de koersdaling een mogelijke koopkans is om je portefeuille mee uit te breiden.
Wat is Facebook?
De wortels van het bedrijf liggen op de Harvard University. In januari 2004 ontwierp Mark Zuckerberg met een aantal medestudenten een social media website genaamd “The facebook”. De naam komt van de facebook-directories (Nederlands: “smoelenboek”). Binnen 24 uur kende het platform al 1.200 gebruikers. In eerste instantie was het alleen voor Harvard studenten bedoeld, maar al snel werd dit uitgebreid naar andere universiteiten in Boston en later werden studenten van de meeste universiteiten in de VS en Canada toegelaten. Uiteindelijk was iedereen welkom tot de community en in augustus 2005 werd de domeinnaam Facebook.com gekocht voor $200.000.
De enorme populariteit van het platform verspreidde zich over de hele wereld. Ik weet nog goed dat ik Hyves gebruikte, dat op haar hoogtepunt in 2010 zo’n 10 miljoen gebruikers kende. Op een gegeven moment maakte steeds meer vrienden en familie om me heen gebruik van Facebook. Uiteindelijk werd er een bepaald kantelpunt bereikt waarna het Nederlandse platform massaal werd ingeruild voor de Amerikaanse tegenhanger. Tegenwoordig kent Facebook bijna 3 miljard gebruikers en is Hyves gestopt met haar sociaalnetwerksite en verder gegaan als het spelletjesplatform Hyves Games.
Vind je het leuk om wat meer te leren over het ontstaan van Facebook? Op Netflix staat een leuke film over de mega snelle opkomst van het bedrijf, genaamd: The Social Network.
Het succes van Facebook is voor een deel te danken aan overnames. In 2010 werd Instagram opgericht en nog geen twee jaar later kocht Facebook Instagram voor ‘slechts’ 1 miljard USD. Facebook was er vroeg bij, want toen kende het platform nog maar 30 miljoen gebruikers. Op dit moment heeft Instagram zo’n 1 miljard gebruikers en kent een geschatte waarde van 100 miljard USD. Deze overname wordt door velen gezien als de beste overname in de geschiedenis van Silicon Valley.
Facebook’s grootste overname vond plaats in 2014. Whatsapp, toen met 55 medewerkers en 450 miljoen gebruikers, werd door 19 miljard USD overgenomen. Velen vonden de overnamesom van omgerekend op $35 per gebruiker veel te veel voor een platform dat nauwelijks omzet maakte en verliesgevend was. Zuckerberg daarentegen zag veel potentie in de app en ook zag het als een ideale manier om goede medewerkers aan te trekken met een ondernemersgeest. Dit bleek een meesterzet, want Whatsapp kent nu zo’n 1.6 miljard gebruikers, zelfs meer dan Facebook’s eigen FB Messenger (1.3 miljard).
Zo is Facebook dus uitgegroeid tot het meest succesvolle social media bedrijf ter wereld met enorme gebruikersaantallen. Laten we nu dieper inzoomen op wat Facebook onderscheidend maakt.
Het competitieve voordeel van Facebook
Om het competitieve voordeel van Facebook te begrijpen moet je eerst begrijpen wat de kracht van een netwerkeffect kan zijn. Een netwerkeffect is het effect dat ervoor zorgt dat een product of dienst meer waarde heeft voor iemand, naarmate er meer gebruikers zijn die hetzelfde product of de dienst al gebruiken. In andere woorden, iedere extra Facebook gebruiker verhoogt de waarde voor alle andere al bestaande Facebook gebruikers. Dit geldt natuurlijk ook voor Instagram, Whatsapp en andere social media diensten. Hoe meer gebruikers een platform heeft, hoe aantrekkelijker het voor jou is om er ook aan mee te doen.
De kracht van dit netwerkeffect vertaalt zich in een enorme ‘stickiness’. Het is vrijwel onmogelijk om af te stappen van Whatsapp als al je vrienden en familie nog gebruik maken van deze chatapp. En het mooie aan de softwareproducten van Facebook is dat iedere extra gebruiker nauwelijks tot extra kosten leidt. Wellicht dat er extra servers gebouwd moeten worden om het dataverkeer te faciliteren en er iets meer klantenservice en toezicht nodig is, maar in principe leidt iedere extra euro omzet tot een euro meer winst.
Facebook heeft ondanks de dominantie natuurlijk wel te maken met concurrentie. In de wereld van social media is het vechten om schermtijd. De belangrijkste concurrenten zijn Snapchat, Pinterest, Twitter en TikTok en in China zijn WeChat en QQ enorm populair. Youtube (van Alphabet/Google) en Linkedin (van Microsoft) kunnen wellicht ook in dit rijtje, maar ieder platform is anders, voorziet in een net iets andere behoefte en/of focust op een andere doelgroep.
Vooruitkijkend denk ik dat Facebook nog jarenlang marktleider blijft. Wij besteden met zijn allen steeds meer tijd aan social media en deze trend zal zich ook in de nieuwere generaties voortzetten. Door het netwerkeffect en de daaruit voortvloeiende stickiness verwacht ik dat de platformen van Facebook nog jarenlang een centrale rol blijven spelen in ons leven. Wel is het met oog op de concurrentie zaak om continu te blijven vernieuwen en innoveren om populair te blijven.
Het management van Facebook
De naam Mark Zuckerberg is al een aantal keer gevallen. Hij heeft Facebook opgericht met als missie om een gemeenschap op te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen. Een oprichter aan het roer is iets dat wij als beleggers graag zien. Bij Zuckerberg ligt dat iets genuanceerder.
Een bekend gezicht: Facebook CEO Mark Zuckerberg wordt op het matje geroepen door Amerikaanse autoriteiten. Bron: Marketwatch.
Er is niet zozeer kritiek op de manier waarop Zuckerberg Facebook zakelijk gezien leidt, maar er is altijd veel te doen over de zaken eromheen. Zo is er veel kritiek op de manier waarop Facebook met privacy- en veiligheid van gebruikersdata omgaat. Ook ligt het algoritme van Facebook onder vuur, omdat deze tot verdeeldheid in de samenleving zou leiden. Ten slotte is er bezorgdheid over de monopolistische marktpositie en manier waarop het belasting zou ontduiken.
Bewust of onbewust zoekt Zuckerberg continu de grenzen op van wat rechtmatig is toegestaan en ethisch door de beugel kan. Resultaat van dit alles is dat het imago van Facebook veel glans heeft verloren en de beurskoers flink onder druk is komen te staan.
De financiële situatie van Facebook
Om de missie van de wereld dichter bij elkaar te brengen te volbrengen, is Facebook voor iedereen betaalbaar. Voor de gebruikers zijn de diensten zelfs helemaal gratis. Althans, gebruikers betalen niet in geld, maar in data. Facebook verdient voornamelijk geld door advertenties te verkopen. Advertenties gaan simpelweg naar de hoogste bieder. De klanten van Facebook zijn de adverteerders en de producten zijn de gebruikers.
Doordat Facebook haar gebruikers goed kent (misschien wel te goed), sluiten deze advertenties vaak heel goed aan. Iedereen kent het wel, na het zoeken van bepaalde artikelen verschijnen plotseling overal advertenties van soortgelijke producten. Dit zie je onder andere op je newsfeed van Facebook en tussen je Instagram stories. Verkopende partijen kunnen op deze manier heel doelgericht potentiële kopers in de verleiding brengen en daar hebben ze veel geld voor over. Heel veel geld.
In het tweede kwartaal van 2021 bedroegen de totale advertentie-inkomsten van Facebook ongeveer 28,5 miljard USD. Andere inkomstenstromen genereerden 497 miljoen USD. De omzet groeide ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar geleden met 56%. Deze groei kwam door een stijging van 47% in de gemiddelde prijs per advertentie en een stijging van 6% in het aantal advertenties dat het leverde.
Daarmee boekte Facebook een recordwinst van meer dan 10 miljard USD. Ongeveer 50% van de advertentie inkomsten komen uit de US en Canada, 25% uit Europa en de andere 25% uit de rest van de wereld. Meer informatie over de financiële situatie van Facebook is te vinden in onderstaand overzicht.
Financials (USD in miljarden) | |||
Market Cap | 930 | Koers/winst | 24,5 |
Cash | 64,1 | Schulden | 12,6 |
2019 | 2020 | 2021* | |
Omzet | 70,7 | 86,0 | 104,8 |
Winst | 18,5 | 29,1 | 39 |
*2021 op basis van gemiddelde verwachtingen onder analisten. Bron: Finance.Yahoo
Opvallend vind ik de koers- winstverhouding van 24,5 op basis van de huidige marktkapitalisatie van 930 miljard. In het perspectief van bovengenoemde groeicijfers vind ik het aandeel Facebook daarom op dit moment erg aantrekkelijk geprijsd.
Nu zet Zuckerberg vol in op de ontwikkeling van de “metaverse”, die hij beschrijft als een virtuele omgeving waar je aanwezig kunt zijn met mensen in digitale ruimtes. Zuckerberg verwacht dat Facebook zich de komende jaren zal transformeren van een ‘social mediabedrijf’ naar een ‘metaverse bedrijf’. Adverteren zal waarschijnlijk de voornaamste inkomensbron blijven, maar Facebook wil ook geld verdienen door de verkoop van digitale producten en ervaringen.
Conclusie: Geloof ik in het aandeel Facebook?
Facebook is een van de grote winnaars van dit digitale tijdperk. Wereldwijd maken iedere dag honderden miljoenen mensen gebruik van de social media platformen Facebook en Instagram en sturen berichtjes met Whatsapp en Messenger. Door het enorme netwerkeffect weet Facebook mensen te binden en gebruikers te behouden. Geld verdient het bedrijf voornamelijk door het verkopen van advertenties aan de hoogste bieder. Niets lijkt de groei van Facebook te stoppen.
Toch kent beleggen in Facebook risico’s. De kritiek op de manier waarop Facebook met gebruikersdata omgaat is toegenomen nadat Frances Haugen haar voormalig werkgever ervan beschuldigde winst belangrijker te vinden dan de veiligheid van haar gebruikers. Ook bestaat nog altijd het risico dat autoriteiten zullen ingrijpen om de “Big Tech” aan te pakken, die te veel macht hebben en de markt verstoren. Facebook is een van deze monopolisten en kan mogelijk worden gedwongen om op een dag opgeknipt te worden in aparte bedrijven.
Persoonlijk denk ik dat Facebook wel weer weet weg te komen van de beschuldigingen door de klokkenluider. Ik hoop dat Facebook haar privacybeleid verbetert en het imago weet op te schonen. Opgeknipt worden zie ik zo snel niet gebeuren, maar mocht dit toch plaatsvinden verwacht ik dat de bedrijven apart van elkaar minstens zoveel waard zullen zijn. Op korte termijn zal dit ongetwijfeld voor onrust en lagere koersen zorgen, maar op lange termijn denk ik dat de losse platformen van Facebook samen meer marktwaarde zullen vertegenwoordigen dan de gezamenlijke.
Door de aantrekkelijke huidige waardering, sterke financiële vooruitzichten en met oog op nieuwe innovaties (metaverse) heb ik het aangedurft om gebruik te maken van het negatieve sentiment dat nu heerst. Via indexes als S&P 500 en NASDAQ-100 belegde ik al indirect in het bedrijf, maar recent heb ik mijn positie versterkt door ook losse Facebook aandelen te kopen.
Hopelijk heb jij na het lezen van dit artikel een beter beeld gekregen van Facebook en ik ben benieuwd hoe jij nu tegen het bedrijf en het aandeel aankijkt.
Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting! Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Overige bronnen: Backlinko, NBVnews, Busienssofapps, CNBC.