0

Elke twee weken schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Adobe en deze week schrijft Ruben over het aandeel JD.com. Na Alibaba en Prosus (met een groot belang in Tencent) is JD onze derde analyse in Azië. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse en schrijf je hier in om tweewekelijks de laatste analyse in je mailbox te ontvangen.

Ticker: NASDAQ:JD

Wat is JD.com?

JD.com is een technologiebedrijf met China’s grootste online e-commerce platform. Richard Liu Qiangdong richtte het bedrijf op in Peking, waar nog steeds het hoofdkantoor is gevestigd. Hij wordt de ‘Jeff Bezos van China’ genoemd en JD.com wordt vergeleken met Amazon vanwege een vergelijkbaar bedrijfsmodel. JD.com is namelijk de grootste online retailer in China. In Nederland is bol.com hier het beste mee te vergelijken.

JD.com biedt online allerlei type producten aan, van vers voedsel en kleding tot elektronica en cosmetica. Met meer dan 800 magazijnen is het in staat om vaak dezelfde dag nog te bezorgen in China. Dit is ongekend voor een bevolking van meer dan 1 miljard mensen. Het bedrijf combineert haar bedrijfsmodel van directe verkoop, waarbij het de volledige toeleveringsketen beheerst, met een online marktplaats waarin externe leveranciers spullen aanbieden. 

Met meer dan 1,4 miljard mensen is China een enorme markt. Andere grote spelers in China zijn Alibaba en Pinduoduo. Bij Alibaba is de binnenlandse retail de kernactiviteit en hoeksteen van het bedrijf. Echter is Alibaba ook actief in meerdere segmenten, inclusief cloud computing, digitale media en entertainment. Pinduoduo heeft de laatste jaren ook veel marktaandeel gewonnen, met name in de buitenstedelijke gebieden. Er zit een groot verschil in ordergroottes, die van Pinduoduo is gemiddeld 6 USD, tegen 30 USD op Alibaba (Taobao/Tmall) en 60 USD op JD.com.


Het competitieve voordeel van JD.com

Het belangrijkste competitieve voordeel van JD.com is de schaal waarin het bedrijf opereert. 

JD.com heeft meer dan 472 miljoen actieve klanten, laat dit getal even op je inwerken. Dat is ruim 27 keer het aantal inwoners dat Nederland telt en 40 keer het aantal klanten van bol.com. Door deze enorme omvang kan het op ongekende schaal inkopen en produceren. Ook kunnen ze door deze gigantische volumes met extreem efficiënte distributieketens opereren. Dit competitieve voordeel zorgt ervoor dat JD.com goedkoper en sneller producten aan kan bieden dan elke andere speler in China.

Het tweede competitief voordeel: het netwerk. 

Iedereen die aan Chinese consumenten wil verkopen wil natuurlijk gebruik maken van een netwerk van deze omvang. Met de online marktplaats van JD.com kunnen lokale en internationale merken eenvoudig en goedkoop de consumentenmarkt in China bereiken. De marktplaats biedt alles: van kleding, elektronica en woninginrichting tot vers voedsel en alles daartussenin. Met het platform kunnen internationale merken die geen vestigingen in China hebben gemakkelijk en laagdrempelig de Chinese consument bereiken. 

Het derde en laatste competitief voordeel is de technologische innovatiekracht.

JD.com is een wereldleider in hightech, robotica en kunstmatige intelligentie oplossingen. Het loopt voorop in het distribueren van spullen door gebruik te maken van drones. Het aantal drones waarmee gevlogen wordt is groter en uitgebreider dan ieder ander groot e-commerce bedrijf ter wereld. Ook wordt er geëxperimenteerd met bezorging middels volledig autonome elektrische voertuigen. Deze innovaties zijn allemaal aangewakkerd door Liu’s wens om producten beschikbaar te maken voor een betaalbare prijs voor zoveel mogelijk individuen, zelfs voor inwoners van meer landelijke regio’s.

Onderstaand filmpje is weliswaar van 2016, maar het geeft een goede indruk van hoe drone delivery verloopt:


Het management van JD.com

Even terug naar het begin. Op 18 juni 1998 huurde Richard Liu Qiangdong met zijn spaargeld een winkel van vier (!) vierkante meter in Zhongguancun, het technologische centrum van Peking. Hier richtte hij JD Multimedia op. De “J” staat voor de voornaam van zijn toenmalige vriendin “Jing”, de “D” voor “Dong”, de korte vorm van zijn eigen voornaam. In 2003, nadat hij al meerdere fysieke winkels had opgericht en toen de SARS-uitbraak het land trof, zag Richard een kans om zijn spullen ook via het internet aan te bieden. In 2004, een jaar nadat hij zijn producten online begon te verkopen, besloot Liu dat de toekomst van zijn bedrijf online lag. 

Liu begon de transitie naar online te maken. Daarmee schreef hij zelf de code voor de eerste website. In die tijd waren veel mensen nog steeds wantrouwend ten opzichte van het kopen van artikelen op internet, dus Liu werkte de klok rond om elke vraag van de klantenservice persoonlijk te beantwoorden. Hij sliep zelfs in zijn kantoor en zette elke twee uur een wekker af om ervoor te zorgen dat hij iedere vraag snel kon beantwoorden. Op deze manier transformeerde Liu zijn bedrijf in de online site JD.com.

Liu’s zakelijk inzicht heeft de complete manier van shoppen in China op zijn kop gezet. Dit ondernemerschap werd in 2011 beloond met de prestigieuze prijs “China Economic Person of the Year 2011” van CCTV, het grootste landelijke televisienetwerk van China. Volgens Forbes staat Liu momenteel #77 op de lijst van miljardairs. Op basis van zijn geschatte bezittingen verwacht ik dat Liu een belang tussen de 15 en 25% van JD.com bezit.

Aandeel JD.com Richard Liu Qiangdong Foto The Australian
Foto: The Australian

De financiële situatie van JD.com

JD.com heeft sinds 2014 een beursnotering op de Nasdaq en in Hongkong. Daarmee kon het bedrijf kapitaal aantrekken van investeerders uit de hele wereld om verdere groei te realiseren. Twee jaar na de beursnotering werd JD.com het eerste Chinese internetbedrijf dat op de Fortune 500-lijst kwam. De omzet van het bedrijf is in de loop van de jaren opgelopen tot 114 miljard dollar in 2020. Veruit de meeste omzet haalt het bedrijf uit retail. Ook bijna alle omzet en winst wordt in China gegenereerd. De e-commerce omzet kan worden opgedeeld in de volgende segmenten:

  • 29% Elektronische apparatuur en media
  • 22% Meubels en huishoudelijke apparaten 
  • 20% Voedsel en persoonlijke verzorging
  • 15% Kleding
  • 14% Speelgoed, hobby en doe-het-zelf artikelen
Financiën (in miljard USD)
Marktkapitalisatie118Koers/winst15,7
Cash23Schulden5
201820192020
Omzet6783114
Winst0,51,37,5

Bron: Yahoo Finance and JD.com Press Releases

Vooruitkijkend zet Liu in om marktaandeel te winnen in ontwikkelde markten zoals de Verenigde Staten en Europa. Eerder opende JD.com al een regionaal hoofdkantoor in Melbourne om de Australische markt te penetreren. Met de hulp van zijn partner Tencent, dat een belang van 15% in JD.com heeft, is het van plan om de concurrentie met gevestigde rivalen zoals Amazon en Ebay aan te gaan. 

Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel JD.com?

Naarmate de Chinese economie en e-commerce verder zal groeien, denk ik dat JD.com zijn dominantie zal blijven uitbreiden. Door de Corona crisis is de shift naar Online versneld en ik verwacht dat JD.com een van de winnaars zal worden. Naarmate het bedrijf haar schaalvoordelen en netwerkeffect nog beter weet te uit te breiden, verwacht ik dat JD.com nog meer winst zal maken. Daarnaast verwacht ik dat het bedrijf nieuwe bedrijfsmodellen weet te ontwikkelen en met baanbrekende innovaties, zoals drones en autonome bezorging, technologisch voorop zal lopen.  

Beleggen in het aandeel JD.com kent wel een belangrijk risico, en dat is de Chinese politiek. China is een dictatuur en “de partij” is de baas. De Chinese partij probeert sinds een half jaar de macht van grote bedrijven in te perken. Tot nu toe heeft vooral Alibaba daar last van gehad met onder andere een forse boete van 2,35 miljard euro. De strengere regelgeving zou ook impact kunnen hebben op de groei van JD.com. Het is namelijk niet ondenkbaar dat Richard Liu Qiangdong en JD.com de volgende zijn die Xi een kopje kleiner wil maken. 

Dit politieke risico weerhoudt mij er niet van om in het aandeel JD.com te beleggen. De koers van het bedrijf, zoals wel meer Chinese aandelen, staat sinds de ophef rond Alibaba fors onder druk en naar mijn mening zorgt dit negatieve sentiment juist voor een goed instapmoment. Daar waar de waardering van veel Amerikaanse ondernemingen hard zijn opgelopen handelt het bedrijf op slechts 16 keer de winst (ter vergelijking: de koers-winstverhouding van Amazon is op het moment van schrijven 80). 

JD.com opereert in de grootste markt ter wereld en het bedrijf zal denk ik, mede door het aanboren van nieuwe geografische markten, erin weten te slagen om de huidige jaarlijkse groei van boven de 20% vast te houden. Ik denk dat er nog veel potentie zit in dit bedrijf en verwacht dat de koers van het aandeel in de komende jaren verder zal groeien. Dit alles maakt het aandeel JD.com voor mij een interessante lange termijn belegging die ik in de komende jaren met veel plezier zal blijven volgen.



Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting!

Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.

Bronnen: Seeking Alpha, Forbes, China Internet Watch, Tweakers, Finance.yahoo, EcommerceDB

Redactie

Redactie

"Het is onze missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Redactie van Get Fired.

Leave a Reply