Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Ruben over CM.com en deze week schrijft Jelle over het aandeel Adobe Systems. Weet je niet voor welk aandeel je deze maand wil gaan? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.
Ticker: NASDAQ:ADBE
Wat is Adobe Systems?
Na een aantal minder bekende bedrijven geanalyseerd te hebben, is het nu tijd voor een bekend bedrijf. Iedereen die wel eens met PDF’s werkt of foto’s bewerkt met Photoshop heeft namelijk met ze te maken: Adobe. Een software bedrijf dat al sinds de jaren 80 bestaat en niet meer is weg te denken voor haar gebruikers. Adobe is misschien wel na Microsoft de grootste software monopolist ter wereld. Waar Microsoft Word de standaard is voor tekstverwerking, is Adobe Photoshop de standaard voor het bewerken van foto’s.
Adobe biedt haar gebruikers software die creativiteit en productiviteit bevorderen. De producten zijn opgedeeld in drie segmenten.
Digital Media
Dit is het grootste en meeste bekende segment, gericht op creëren, publiceren en promoten van digitale content. Al die mooie foto’s en video’s op Instagram zijn meestal bewerkt met een van de tools uit het Digital Media segment van Adobe. Onder andere Photoshop, Premiere en Stock vallen hier namelijk onder. Ook de tools om PDF’s te lezen en te bewerken horen hierbij. In 2020 was Digital Media goed voor 72% van de omzet.
Digital Experience
De software bij Digital Experience biedt vooral oplossingen voor marketeers en adverteerders. De tools in dit segment gaan meer over het creëren, analyseren en optimaliseren van online marketing. Voorbeelden van tools zijn Magento Commerce, Customer Journey Analytics en Adobe Campaign. 24% van de omzet in 2020 kwam uit dit segment.
Publishing and Advertising
Na 72% en 24% blijft er niet zo heel veel meer over. Publishing and Advertising is veruit het kleinste segment, met 4% van de omzet in 2020. Dit segment heeft vooral betrekking op het publiceren van bedrijfsmatige documenten, zoals technische handleidingen. Dit segment krimpt al een paar jaar en zal in de toekomst denk ik verdwijnen.
Drie verschillende segmenten, welke alledrie te maken hebben met het maken van digitale content. Het zal je niet verbazen dat Adobe hierin al jaren snel groeit; we consumeren namelijk steeds meer digitale media. Adobe heeft hiervoor de beste tools die we dan ook massaal gebruiken, om creatieve ideeën online te krijgen.
Zoals zoveel software bedrijven biedt Adobe haar producten aan als Software as a Service (Saas). Voor een vast bedrag per maand heb jij beschikking tot de nieuwste software, zonder dat je te maken hebt met een hoge aanschafwaarde. Dit maakt de software heel toegankelijk en als je het gaat gebruiken kun je al snel niet meer zonder. Adobe krijgt daarvoor een stabiele kasstroom en bespaart marketingkosten, die ze anders kwijt zijn om elke keer hun nieuwste producten te promoten. Win-win. Dat dit model succesvol is, blijkt uit dat de omzet per gebruiker al jaren stijgt.
Het competitieve voordeel van Adobe Systems
Adobe bestaat al bijna 40 jaar, wat in de IT wereld onwaarschijnlijk lang is. In hun markt zijn ze ongeveer monopolist, vergelijkbaar met het al eerder genoemde Microsoft. Er is gewoon geen reden om naar een concurrent over te stappen, omdat ze makkelijk te gebruiken topproducten aanbieden, voor een betaalbare prijs. Je noemt dit ook wel ‘stickiness’, je blijft aan het bedrijf plakken.
Dit leidt tot gigantische kasstromen en veel winst, want de marge op hun licenties is rond de 85%. Het geld klotst tegen de plinten, wat weer gebruikt kan worden om nog betere producten te ontwikkelen. Je zou het kunnen samenvatten als nieuwe producten ontwikkelen, lanceren naar je gebruikers en uiteindelijk jarenlang winst maken. Een gezonde vorm van kapitalisme, want de klanten zijn ondertussen ook hartstikke blij.
Is het dan allemaal hosanna? Bijna wel, want een bedrijf als deze zie ik eigenlijk maar zelden. Een bedreiging de komende jaren kan echter zijn, dat de groei heel erg uit Cloud moet komen. Die markt groeit hard, maar is ook competitief. Adobe heeft hier te maken met bedrijven zoals Salesforce en Oracle, die alles uit de kast halen om hun cloud diensten te vermarkten. Dit zou de groei van Adobe af kunnen remmen.
Het management
Bijna allemaal hosanna dus, want ook het management is wat je wilt zien. Het mooiste bij een bedrijf is een oprichter aan het roer, maar dat is niet realistisch bij een bedrijf uit 1982. Het 1 na mooiste is dan een CEO die al heel lang bij Abobe rondloopt en die consistentie, stabiliteit en resultaten laat zien. Ik stel je voor aan Shantunu Narayen.
De Indische Amerikaan begon zijn carrière ooit bij Apple en sloot zich in 1998 aan bij Adobe. Hier werd Shantunu in 2007 CEO. Hij staat alweer 13 jaar aan het roer en in die periode transformeerde hij het bedrijf van desktop naar cloud. Adobe was een van de eerste bedrijven met SaaS oplossingen. En de resultaten? De beurswaarde van het bedrijf is vertienvoudigd sinds zijn aantreden.
Natuurlijk hangt het succes van een bedrijf als Adobe niet alleen af van de CEO. Het feit dat Adobe constant zich constant weet door te ontwikkelen en hun positie in de markt alleen maar versterkt, is bewijs van een heel goed gemanaged bedrijf in het algemeen. Er zijn daarbij geen serieuze schandalen over het bedrijf te vinden. Dit type management wil je als belegger zien.
Shantunu Narayen – Bron: Wharton
De financiële situatie
Het ligt heel dik op mijn verhaal dat ik enorm positief ben over het aandeel Adobe. De cijfers zijn hartstikke goed, daar zal ik zo even op ingaan. Wat Adobe wellicht anders maakt dan mijn eerdere analyses, is dat hun business heel begrijpelijk is. Het bedrijf is een stabiele groeier en ik raad je echt aan, mocht je het interessant vinden, om eens in de cijfers te duiken van het bedrijf. Lees het jaarverslag en de financiële data eens door, want veel overzichtelijker vind je ze bij softwarebedrijven niet. Fijne bronnen hiervoor zijn het jaarverslag en Yahoo Finance.
Het gaat financieel goed met Adobe. Het bedrijf is bijna een monopolist en laat onwaarschijnlijke marges zien, van boven de 85%. Daar kunnen de meeste bedrijven alleen maar van dromen. De omzet is in vijf jaar verdubbeld en de winst verviervoudigd. Zoals de meeste tech bedrijven, heeft de business van Adobe door de Corona pandemie een boost gekregen als gevolg van de versnelde digitalisering.
Financiën (in miljoen dollar) | |||
Marktkapitalisatie | 235.000 | Koers/winst | 43 |
Cash | 4.960 | Schulden | 4.710 |
2018 | 2019 | 2020 | |
Omzet | 9.030 | 11.171 | 12.868 |
Winst | 2.591 | 2.951 | 5.260 |
Bron: Yahoo Finance
Zoals het verleden bij Adobe al zo vaak heeft geleerd, zijn de meeste klanten blijvers. Daarom verwacht het bedrijf in 2021 door te gaan met snel groeien en wordt de verwachte omzet geschat op meer dan 15 miljard dollar (+20%). De groei is er dus zeker nog niet uit. Dat het bedrijf ongeveer 30% van haar kosten besteed aan onderzoek en ontwikkeling (R&D) van nieuwe producten, geeft ook veel vertrouwen voor de verdere toekomst. Met dit R&D budget zullen ze namelijk in staat zijn om voorop te blijven lopen in innovatie, snel in te spelen op nieuwe technologische ontwikkelingen en dus de beste producten aan te blijven bieden
Je betaalt 43 keer de winst van 2020 voor een aandeel Adobe. Dit zit tussen enigszins vergelijkbare bedrijven zoals Microsoft (37 k/w) en Salesforce (50 k/w) in. Naar mijn mening is dit niet goedkoop, maar ik vind Adobe ook zeker niet duur. Dit komt doordat ik denk dat het stabiele klantenbestand in combinatie met de alsmaar toenemende digitalisering bijna vanzelf voor de verwachte groei zullen zorgen.
Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Adobe Systems?
Jezelf al 40 jaar bewijzen als innovator, veel waarde toevoegen voor je klanten en je aandeelhouders belonen. Veel meer kan ik niet wensen van een bedrijf. Adobe is de beste in wat ze doen: miljoenen creatievelingen gebruiken de producten dagelijks met grote tevredenheid. Dit zie ik niet veranderen en toegankelijk maken van digitale creativiteit is een markt die ik nog veel verder zie groeien.
In het aandeel Adobe Systems heb ik veel vertrouwen op de lange termijn. Waar een Lemonade nog alles te bewijzen heeft en waarbij Alibaba en Prosus hun uitdagingen op politiek niveau hebben, twijfel ik er niet aan dat we over 10 of 20 jaar nog volop Adobe producten gebruiken. In het beste geval knalt de koers van dit aandeel door, zoals het altijd heeft gedaan. Mocht de groei ooit afvlakken, dan zie ik dit aandeel veranderen in een “dividend machine”. Je moet immers wat, met al het geld wat je verdient.
Zoals veel van onze analyses is ook het aandeel Adobe een groeiaandeel, wat betekent dat er al veel positieve verwachting in de prijs van het aandeel zit. Mocht Adobe de hooggespannen verwachtingen niet waar weten te maken, dan kan dit koers sterk beïnvloeden. Neem het risico op grotere koersschommelingen van groeiaandelen daarom mee in je eigen analyse.
Op het moment van schrijven heb ik nog geen aandelen van Adobe Systems. Ik verwacht de komende maanden meerdere aandelen aan mijn portfolio toe te voegen.
Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting! Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Bronnen: Adobe, Finance.yahoo, Reuters, Tom Nash op Youtube, The Invester Channel, Fool 1, Fool 2, Barrons