Tweewekelijks schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Lemonade en deze week schrijft Ruben over het veelbelovende aandeel CM.com. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.
Ticker: AMS:CMCOM
Wat is CM.com?
CM.com is een Nederlands bedrijf die waarschijnlijk de meeste van jullie nog niet kennen. Soms hoeven we niet in Silicon Valley te zoeken om een veelbelovend techbedrijf te vinden. Zo bespraken we vorige keer Just Eat Takeaway en nu is het de beurt aan het Bredase techbedrijf CM.com. CM.com is opgericht en gevestigd in Breda en groeit hard door onder andere chatbots, ticketsystemen en beveiligingssoftware. Na het lezen van dit artikel heb je meer geleerd over deze Nederlandse onderneming en begrijp je waarom ik denk dat dit een veelbelovende lange termijn belegging is.
Even terug naar het begin. CM is in februari 1999 opgericht door Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers. Het belangrijkste product was op dat moment GroupText. De software werd voornamelijk gebruikt in de Benelux door grote uitgaansgelegenheden om evenementen en DJ’s te promoten. Naarmate het bedrijf groeide werd GroupText ook steeds meer ingezet in andere sectoren, zoals muziekfestivals, attractieparken en musea.
Naast organische groei hebben acquisities bijgedragen aan het succes van CM.com. Voorbeelden hiervan zijn de overnames van GlobalMessaging, Service2Media, Global Ticket, CX Company, RobinHQ en Docdata Payments. Fun fact: laatstgenoemde werd overgenomen van mijn werkgever: Ingram Micro. Met deze overnames trekt CM nieuwe technologie aan én neemt het klanten over om de groei en wereldwijde expansie te versnellen.
Momenteel heeft CM vestigingen in 20 landen en telt het bedrijf wereldwijd ongeveer 700 medewerkers. Daar waar concurrenten als gevolg van de Corona-crisis medewerkers ontsloegen, nam CM deze medewerkers juist over. Soms zelfs hele teams tegelijk. In 2020 werden er 234 FTE toegevoegd aan het personeelsbestand van CM. De gemiddelde leeftijd is 35 jaar en met 41 jaar is de CEO Jeroen van Glabbeek een van de jongste CEO’s van beursgenoteerd Nederland. Om het bedrijf beter te leren kennen licht ik vier belangrijke producten van CM kort toe:
- Communicatieplatform (CPaaS)
CPaaS staat voor Communications Platform as a Service, een cloud-gebaseerd distributieplatform dat bedrijven in staat stelt om communicatiekanalen te integreren in hun bedrijfsprocessen. Klanten kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van WhatsApp en Apple Business Chat, de zakelijke variant van iMessage. Daarbij levert het bedrijf ook betaaldiensten.
- Chatbots
Daar waar honderden, soms duizenden, medewerkers persoonlijk klanten te woord staan, maakt CM het mogelijk om deze processen te automatiseren. CM verzamelt met haar cloud-based software miljoenen vragen en antwoorden in vele talen. Door vervolgens kunstmatige intelligentie (AI) toe te passen kunnen steeds meer vragen automatisch worden beantwoordt: de bekende chatbots. Op de meeste vragen kunnen slimme algoritmes tegen lagere kosten sneller én beter antwoord geven dan mensen.
- Ticketsysteem
Het ticketsysteem van CM faciliteert het maken van afspraken om naar een evenement te gaan. Zo zou CM bijvoorbeeld de kaartverkoop voor de F1 Grand Prix in Zandvoort voorzien. Echter is deze technologie ook veel breder inzetbaar. Zo wordt de software nu gebruikt om de afspraken met de dokter te maken voor een vaccinatie. Ook wordt het gebruikt om afspraken in winkels te maken en tijdslots te reserveren om het aantal bezoekers te reguleren.
- Beveiligingssoftware
CM levert een beveiligingsoplossing door middel van ‘verified SMS’. Je kent het vast wel, een code die je per SMS ontvangt als verificatie om in te loggen. Toch kan het soms moeilijk zijn om de afzender van deze berichten, die vaak vanaf een willekeurig nummer worden verzonden, te vertrouwen. Sommige berichten kunnen zelfs afkomstig zijn van fraudeurs (phishing). Verified SMS voegt een extra beveiligingslaag toe op het SMS-contact tussen organisaties en klanten.
Het competitieve voordeel van CM.com
Wat onderscheidt CM van haar concurrenten? Dat is nog niet zo’n makkelijke vraag om te beantwoorden. Veel bedrijven hebben één product of dienst die je naast die van concurrenten kunt leggen. Bij CM is dat iets complexer. CM streeft er niet naar om te focussen op één product en om daar de grootste in te worden. Het zet zich juist in om zoveel mogelijk waarde toe te voegen met meerdere producten in verschillende markten.
De CEO Jeroen van Glabbeek gaf zelf aan dat het geïntegreerde platform een belangrijk competitief voordeel is. Veel producten zijn zelf ontwikkeld, in eigen beheer en voor klanten zijn ze snel te integreren en gemakkelijk te gebruiken. Voorbeelden van klanten zijn Thuisbezorgd, Google, BMW, ING en Grand Prix. Alle wereldwijde klanten maken gebruik van dezelfde versie van het product, waardoor iedere upgrade meteen voor iedereen beschikbaar wordt gemaakt.
De twee vergelijkbare bedrijven die ik wil toelichten zijn Twilio en Sinch. Twilio is een cloud communicatieplatform gevestigd in San Francisco, Californië. Met Twilio kunnen softwareontwikkelaars bellen en gebeld worden, tekstberichten verzenden en ontvangen. Twilo focust zich met name op de wat kleinere bedrijven in Amerika. Twilio is met een marktkapitalisatie van 60 miljard USD (ongeveer 50 miljard euro) beduidend groter. Ter vergelijking: op het moment van schrijven is dit ongeveer 70 keer zo groot als CM.com, met een marktkapitalisatie van ‘slechts’ 725 miljoen euro. Maar over de financiën later meer.
Sinch is een communicatieplatform met zijn hoofdkantoor in Stockholm, Zweden. Sinch heeft kantoren in meer dan 30 steden over de hele wereld. Sinch heeft een market cap van 95 miljard SEK, omgerekend ongeveer 10 miljard euro. Dit is dus ook vele malen groter dan CM (zo’n 15 keer). Sinch hanteert nog meer een overnamestrategie waarmee het in rap tempo is opgeschaald en is uitgegroeid tot het bedrijf dat het nu is.
Kortom, het competitieve voordeel van CM is het geïntegreerde platform en brede inzetbaarheid van haar producten. Er zijn concurrenten die beduidend groter zijn, maar CM onderscheidt zich juist door met steeds weer beter wordende producten continue meer waarde voor haar klanten te creëren.
Het management
De naam Jeroen van Glabbeek is al een aantal keer gevallen. Van Glabbeek is begonnen als softwareontwikkelaar en staat nu al ruim 20 jaar aan het roer. Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers hebben nog al hun oorspronkelijke aandelen in bezit: gezamenlijk 53%. Zoals in eerdere artikelen vermeld zien wij graag dat het bedrijf wordt geleid door de oorspronkelijke eigenaar(s). Het is vaak de visie en de ondernemingskracht van de oprichters die een bedrijf laten floreren.
Ik vind het mooi om te zien dat van Glabbeek primaire focus heeft op autonome groei. Dit wil zeggen dat CM op eigen kracht wil uitbreiden waarmee het haar geloof in eigen producten aantoont. Van Glabbeek zet in op wereldwijde expansie en is op zoek naar klanten voor een lange termijn partnership. Van Glabbeek sluit ook niet uit dat er meer acquisities zullen volgen, maar vindt het belangrijk dat de groei beheersbaar blijft.
Van Glabbeek komt op mij over als een hele integere en nuchtere leider. Hij is enorm ambitieus, maar lijkt minder dominant/agressief dan andere CEO’s van beursgenoteerde bedrijven. Aan de ene kant is het ook mooi om een echte vechtersmentaliteit te zien die de boel op scherp zet. Van de andere kant heb ik sympathie om te zien dat dit management niet hoog van de toren blaast. Uiteindelijk denk ik denk dat dit nuchtere karakter bijdraagt aan meer werkgeluk onder de medewerkers en (dus) leidt tot minder verval en een hogere productiviteit.
De financiële situatie
CM.com heeft sinds februari 2021 een beursnotering in Amsterdam. Dit was dan ook de eerste keer dat het bedrijf geld aantrok van externe investeerders. Met deze beursgang heeft het bedrijf 100 miljoen opgehaald. Dit geld werd gebruikt om te investeren voor wereldwijde expansie. Bijkomend voordeel is dat een beursgenoteerd bedrijf vertrouwen wekt en dat het aandelen aan personeel kan geven als beloning. Vanaf 19 maart 2021 is CM opgenomen in de Amsterdam Small Cap Index (AScX). De AScX Index is de derde index van de Amsterdamse effectenbeurs met daarin de 51-75 grootste beursgenoteerde bedrijven van Nederland.
Het bedrijf groeit als kool. In 2020 zag CM.com haar omzet op jaarbasis met 47 procent stijgen naar 141,6 miljoen euro. De omzet uit kernproducten steeg met 55 procent naar 134,4 miljoen euro. Communications Platform-as-a-Service (CPaaS) was afgelopen jaar goed voor een omzet van 117 miljoen euro, betalingen voor 6,4 miljoen euro en Platform voor 11 miljoen euro.
De Communications Platform-as-a-Service (CPaaS) markt werd geschat op 4,54 miljard dollar in 2020 en zal naar verwachting 26,03 miljard dollar bereiken in 2026. Tijdens deze periode zal de markt naar verwachting groeien met bijna 35% per jaar. CM heeft als doelstelling om meer dan 35% te groeien. Als dit lukt zal het bedrijf dus aan marktaandeel winnen. Met 47% is dit dus in 2020 ruimschoots gelukt.
Een belangrijke meetwijze die gebruikt wordt om het succes van bedrijven op waarde te schatten is net dollar retention rate. Dit illustreert de (veranderde) inkomsten van de huidige gebruikers die een bedrijf kan behouden in vergelijking met een andere periode. Dit zegt dus heel veel over hoe tevreden klanten zijn. Een waarde boven de 100% zegt dus dat iedere klant die blijft gemiddeld meer geld uitgeeft. CM scoort in 2020 met 129% dus ontzettend goed. De gemiddelde klant uit 2019 groeide in 2020 dus met 29%.
CM zit nog in een vroeg groeistadium. Met een marktkapitalisatie van 727 miljoen is dit met afstand de aandelen analyse met de minste marktkapitalisatie tot nu toe. Door de focus op groei maakt het bedrijf ook nog geen winst. Sales, marketing en het integreren van nieuwe klanten kost namelijk veel geld. Gemiddeld verdient CM pas na een jaar op een nieuwe klant. Gelukkig weet CM jaarlijks 96% van haar klanten te behouden. Doordat CM deze cijfers zo helder heeft, weten ze heel erg precies wat een nieuwe klant op lange termijn oplevert en zijn dit dus veilige investeringen.
Financiën (in miljoen euro) | |||
Marktkapitalisatie | 727 | Koers/winst | – |
Cash | 40 | Schulden | 7,6 |
2018 | 2019 | 2020 | |
Omzet | 85 | 96 | 110 |
Winst | 0,7 | -1,1 | -6,3 |
Bron: Yahoo Finance
Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel CM.com?
Samengevat voorziet het bedrijf momenteel een aantal verschillende software-oplossingen waarmee bedrijven kunnen sms’en en chatten met hun klanten. Daarnaast heeft CM.com een betaaldienst, chatbots, een ticketsysteem en beveiligingssoftware. Het bedrijf weet steeds weer nieuwe technologieën en trends in haar voordeel te gebruiken om uiteindelijk weer meer waarde voor haar klanten te creëren.
Door het brede aanbod aan producten en diensten bleek het ook resistent te zijn in tijden van een crisis. Daar waar de Corona-crisis als een mokerslag insloeg op bepaalde diensten (zoals de ticketing service) was het juist een katalysator voor andere diensten. Het virus zorgt voor een versnelling in digitale transformatie van bedrijfsprocessen die bij sommige organisaties onomkeerbaar is. Nu waarschijnlijk de langste periode van bewegingsbeperkingen en lockdowns achter ons ligt, kunnen ook de achtergebleven diensten van CM binnenkort weer floreren.
Beleggen in het aandeel CM.com kent wel een aantal risico’s. Het is een Nederlandse small cap die heeft te kampen met hevige concurrentie, vaak van bedrijven met een grotere schaal en diepere zakken. CM is op dit moment nog niet winstgevend. De kans op koersschommelingen is groot, bijvoorbeeld als de prestaties tegenvallen, de rente stijgt, of als de economische vooruitzichten verslechteren. Met een huidige marktkapitalisatie van 727 miljoen, ongeveer 6,6 keer de omzet van 2020, is het aandeel ook niet bepaald goedkoop. Veel toekomstige winst zit al in de prijs.
Deze risico’s weerhouden mij er niet van om in het aandeel CM.com te beleggen. Het bedrijf opereert in gigantische markten die hard groeien. CM zal denk ik, mede door het aanboren van nieuwe geografische markten, erin weten te slagen om de huidige groeivoet van boven de 35% vast weten te houden. Persoonlijk heb ik vertrouwen in het leiderschap van Jeroen van Glabbeek en dit maakt het aandeel CM.com voor mij een interessante lange termijn belegging die ik in de komende jaren met veel plezier zal blijven volgen.
Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting! Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Bronnen: Rowan Nijboer Podcast, Emerce, Emerce 2, De Aandeelhouder, Mordor Intelligence, CM.com