0

Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Ruben over Crowdstrike en deze week schrijft Jelle over het aandeel Lemonade. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.

Ticker: NYSE:LMND

Wat is Lemonade?

Deze keer een analyse van een kleiner bedrijf: Lemonade. Dit bedrijf werd in 2015 opgericht met een missie om verzekeren te veranderen van een noodzakelijk kwaad naar een sociaal goed. Lemonade wil de verzekeringswereld veranderen met een disruptief business model gebaseerd op slimme technologie, sociale waarden en een top klantervaring.

Verzekeringen… Ik weet niet hoe het met jou zit, maar voor mij hangt hier een weinig opwindende sfeer omheen. Saai, niet transparant en zelfs een stukje wantrouwen. Ik wil zo min mogelijk premie betalen en zoveel mogelijk uitbetaald krijgen bij schade. Mijn verzekeraar wil zoveel mogelijk premie ontvangen en zo min mogelijk compensatie uitbetalen. Tegengestelde belangen dus.

Lemonade wil hier verandering in aanbrengen. Lemonade wil traditionele verzekeraars ‘disrupten’ door vanuit een nieuw perspectief naar verzekeringen te kijken. Het bedrijf wil het afsluiten van een verzekering zo makkelijk maken als het bestellen van ‘limonade’. 

https://youtu.be/ZnrVe76zZrE

De wereldwijde verzekeringsmarkt is gigantisch: bijna 6.000 miljard USD in 2020 ($6.000.000.000.000). Op dit moment is Lemonade actief in een aantal landen, met een handvol verzekeringen. Sinds 2020 bieden ze ook verzekeringen aan in Nederland.

Wat maakt Lemonade dan zo bijzonder? 

Het competitieve voordeel van Lemonade

In de verzekeringssector is het lastig om echt onderscheidende producten aan te bieden. De behoefte aan een (nieuwe) woonverzekering, komt meestal alleen voor bij een verhuizing. Voor de rest kijk je niet om naar je verzekering en je verzekeraar. Lemonade wil zich in deze markt onderscheiden met kosten, gebruiksgemak en transparantie. 

Dit begint met een transparant verdienmodel, waarbij de belangen van het bedrijf en de klant in lijn zijn. Lemonade heeft als inkomsten 25% van de premie die je betaald, om hun kosten te kunnen dekken. De rest wordt gebruikt om claims uit te betalen. 

Een deel van het bedrag wat daarna overblijft wordt gedoneerd aan door de klant gekozen goede doelen. Dit kan tot wel 40% van je premie zijn. Hierdoor krijgt iedereen zijn eerlijke deel en jij als klant denkt twee keer na voordat je een twijfelachtige claim indient. Met de groei van Lemonade groeien ook de donaties aan goede doelen en dragen het bedrijf en de klanten bij aan de maatschappij.

Hoe anders is dit bij traditionele verzekeraars? Daar blijft het volledige verschil tussen de ontvangen premies en de uitbetaalde claims in de onderneming en dus in de zakken van de aandeelhouders. Verzekeraars zijn dus uit op het minimaliseren van de te betalen claims, terwijl je als klant zoveel mogelijk uitbetaald wil krijgen. Een relatie met tegengestelde belangen dus.

Een bedrijf met het hart op de goede plaats. Als beleggers willen we natuurlijk ook weten of er groeipotentieel in het aandeel Lemonade zit. Naar mijn mening staat dit niet los van elkaar, want ik geloof dat de sociale manier van zakendoen heel veel klanten aan ze zal binden, wat weer voor groei zorgt. Daarnaast zullen aandeelhouders die duurzame bedrijven prefereren eerder voor Lemonade kiezen, wat ook weer voor koers groei zorgt.

Het bedrijf is ontzettend goed gepositioneerd. Een nieuwe speler die het gevecht aangaat in een traditionele industrie met concurrenten die soms meer dan een eeuw oud zijn. Verzekeraars zijn vaak bureaucratische reuzen met trage en ingewikkelde processen. Lemonade daarentegen is veel meer een technologiebedrijf. Ze laten data en kunstmatige intelligentie het werk efficiënter, prettiger en sneller maken. Goed voor zowel het bedrijf als voor de klant.

Bij traditionele verzekeraars kan het indienen van een claim soms ingewikkeld zijn en uitbetaald krijgen duurt vaak weken. Lemonade, daarentegen, lukt het door middel van slimme algoritmes om 30% van de claims binnen enkele seconden uit te betalen. Heel fijn voor jou als klant en er komt geen personeel aan te pas. Hetzelfde geldt voor de klantenservice: chatbots geven in een mum van tijd antwoord op je vragen. Een polis afsluiten? Dit is in maximaal een kwartiertje gedaan.

Kortom, over het business model ben ik zeer lovend: de klant staat centraal, het bedrijf opereert efficiënt en draagt ook iets bij aan de maatschappij.

Het management

Daniel Schreiber en Shai Wininger staan aan het roer bij Lemonade. Het tweetal richtte het bedrijf in 2015 op. Daniel Schreiber heeft eerder leiding gegeven aan meerdere innovatieve bedrijven. Shai Wininger heeft een juridisch-technologische achtergrond en is serie-ondernemer. De bekendste onderneming die hij mede heeft opgericht is Fiverr (‘s werelds grootste online marktplaats voor freelance diensten). 

Schreiber en Wininger geloven heel erg in automatisering, wat je duidelijk terugziet in Lemonade. Ze hebben hun krachten gebundeld om de verzekeringsindustrie op te schudden. Van een noodzakelijk kwaad, naar een sociaal goed. Een mooie visie en heldere ambitie. Laten we nu iets dieper in de financiële situatie van het bedrijf duiken.

aandeel lemonade forbes
Bron: LinkedIn.

De financiële situatie 

Lemonade maakt in juli 2020 haar beursdebuut en sindsdien is het qua koers een wilde rit geweest. De koers heeft tussen de $44 en $188 gestaan. Dit zie je overigens vaker bij jonge technologiebedrijven; ze zijn lastig op waarde te schatten en er zit veel verwachting in de koers ingeprijsd. Kleine gebeurtenissen kunnen zorgen voor grote koersschommelingen.

Hoe is die waardering dan? De markt is niet blind en ziet ook de potentie van Lemonade. Dat maakt het aandeel Lemonade een extreem duur aandeel.

Financials (USD $ in miljoen)
Market Cap5.765Koers/winst
Cash571Schulden0
201820192020
Omzet22,567,394,4
Winst -52,9-108,5-122,3

Geen winst en zelfs oplopende verliezen. Je betaalt zo’n 60 keer de omzet voor het aandeel Lemonade (5.765 market cap/94,4 omzet). Het goede nieuws is dat ze schuldenvrij zijn en een aardige berg cash hebben. Samengevat: een financieel gezond bedrijf welke logischerwijs op korte termijn alle pijlen mikt op groei, in plaats van winstgevendheid.

Qua neerwaarts risico hoef je niet bang te zijn dat ze komende jaren failliet gaan. Flinke koersdalingen zijn echter niet uit te sluiten. Opwaarts is er al veel toekomstige winst ingeprijsd, maar ook nog veel ruimte omhoog. Lemonade is nog een relatief kleine speler in een immense sector en groeit op verschillende gebieden:

  • Klanten: meer klanten en groeiende bestedingen per klant.
  • Geografisch: het aantal staten en landen breidt in rap tempo uit.
  • Producten: ze bieden steeds meer type verzekeringen aan. Het huidige portfolio bestaat uit inboedel, aansprakelijkheid en huisdieren, maar er zijn nog veel meer type verzekeringen die Lemonade in de toekomst kan aanbieden. 

Het bedrijf kent relatief weinig variabele kosten, mede door de hoge mate van automatisering. Naarmate de omvang van het bedrijf groter wordt zullen de kosten relatief kleiner worden. Hierdoor kan omzetgroei op termijn tot exponentiële winstgroei uitlopen. Deze belegging kent ook risico’s, lees daarom ook even de onderstaande conclusie.

Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Lemonade?

Zelf heb ik 10 aandelen van Lemonade op het moment van schrijven. Ik ben me heel bewust van de risico’s. Het succes van Lemonade kan twee kanten op: of het wordt een flop en krijgt het niet voor elkaar, óf het wordt een groots succes en het bedrijf groeit uit tot een wereldspeler. Vergelijk het met de strijd van David tegen de Goliath, waarbij Lemonade het gevecht aangaat tegen de grote verzekeringsreuzen.  

Ik voorzie een onrustige rit met veel pieken en dalen. Het is een sterk fluctuerend aandeel en beleggers moeten tegen koersschommelingen kunnen. Het belangrijkste is om niet in paniek te verkopen tijdens een onverwachte koersdaling. Het zou slimmer zijn om juist in een dal bij te kopen. Daarom kan het een goede strategie zijn om gefaseerd in te stappen en in dit vroege stadium slechts een klein bedrag van je portfolio hieraan te besteden. 

Naar mijn mening is het aandeel Lemonade voor de lange termijn. Met Lemonade zet je niet in op een koerswinst dit jaar, maar investeer je het komende decennium. Hier zijn een lange termijn visie, stalen zenuwen en lef voor nodig. De groeisignalen staan in ieder geval op groei. Indien Lemonade erin slaagt het groeitempo vol te houden en klanten voor zich te blijven winnen, dan is de huidige 6 miljard marktkapitalisatie echter een schijntje.



Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.

Bronnen: Statista, Google Finance, Lemonade, Businessmodelinc, Fool 1, Fool 2, Wikipedia, Customerfirst, Finance.yahoo, LinkedIn

Start beleggen in aandelen: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners!  Liever direct aan de slag? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een beleggingsrekening kunt openen bij DEGIRO.
Jelle

Jelle

"Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Jelle Pieper, mede-oprichter van Get Fired.

Leave a Reply