Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Alibaba en deze week schrijft Ruben over het aandeel Just Eat Takeaway. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.

Ticker: AMS:TKWY

Wat is Just Eat Takeaway?

Just Eat Takeaway, de Nederlandse trots welke we hier vooral kennen van Thuisbezorgd.nl en de kenmerkende bezorgers met hun oranje outfits. Het bedrijf verbindt restaurants en consumenten aan elkaar door middel van apps en websites. Inmiddels mag Just Eat Takeaway zich een wereldspeler noemen. Buiten China zijn ze zelfs wereldwijd marktleider op het gebied van maaltijdbezorging. Het is een inspirerend succesverhaal van Nederlander Jitse Groen die het bedrijf oprichtte in zijn studententijd. Hij is nog steeds de CEO van het concern.

In 1999 wilde de toen nog 21-jarige Enschedese student bedrijfsinformatietechnologie Jitse Groen tijdens een familiefeestje eten bestellen, tot hij erachter kwam dat dat concept nog niet bestond. Diezelfde dag kocht hij de domeinnaam Thuisbezorgd.nl. Op 1 januari 2000 startte het internetportaal met een aanbod van bezorgrestaurants waarbij besteld kon worden. Vijf jaar later werd de concurrent Pizza Web opgekocht, welke destijds een van de eerste pizzabestelsites in Nederland was. In 2007 begon de expansie in Duitsland, Oostenrijk en België; daarna volgden Denemarken en Frankrijk. In 2009 werd het Nederlandse PizzaOnline overgenomen. Later dat jaar kocht Thuisbezorgd de domeinnaam Takeaway.com om internationaal onder eenzelfde naam verder te gaan.

In al deze markten wist Jitse Groen marktleider te worden, maar Duitsland bleef jarenlang een strijd. In 2014 werd de Duitse concurrent Lieferando overgenomen dat werd samengevoegd met Lieferservice, een merk dat al in handen was van Takeaway. In december 2018 nam Takeaway de Duitse activiteiten, Lieferando, Lieferheld, Pizza.de en Foodora, over van concurrent Delivery Hero voor € 930 miljoen. Takeaway betaalde € 508 miljoen in contanten. De resterende € 422 miljoen is betaald met 9,5 miljoen aandelen Takeaway. Daarmee kregen de huidige eigenaars van Delivery Hero een belang van circa 18% in Takeaway. Met de overname kwam een einde aan een jarenlange strijd om de Duitse markt en ging Jitse Groen er weer met de winst vandoor.

Toendertijd had Takeaway in Engeland nog niet veel voet aan de grond. Tot er in 2019 werd bekendgemaakt dat TakeAway.com en het Britse Just Eat een fusie aan wilden gaan. Just Eat was groter en winstgevender dan Takeway, dus de nieuwe combinatie kwam voor 52,2% in handen van de aandeelhouders van Just Eat en de resterende 47,8% van de Takeaway-aandeelhouders. Met deze fusie werd ook de naam van het bedrijf veranderd naar Just Eat Takeaway, met Jitse Groen als CEO.

In 2020 kondigde het bedrijf aan om het Amerikaans GrubHub over te nemen, de nummer drie van Amerika. Met de deal, die volledig in aandelen werd afgehandeld, was 7,3 miljard dollar gemoeid. Samen zijn ze goed zijn voor meer dan 70 miljoen actieve klanten wereldwijd. Inmiddels beheert Takeaway websites in 24 landen en heeft ongeveer 8000 medewerkers. 

Aandeel just eat takeaway bezorgers

Het competitieve voordeel van Just Eat Takeaway

Het belangrijkste competitieve voordeel van Takeaway is haar netwerk. Met ‘s werelds grootste aanbod aan restaurants en aantal klanten heeft Takeaway het grootste marktaandeel buiten China. Op sommige plaatsen kent het bedrijf zelfs een monopolie, waardoor klanten vaak niet om Takeaway heen kunnen. Hoe meer bestellingen hoe efficiënter de bezorgservice opereert. Takeaway heeft ook het kapitaal en de bereidheid om ondernemingen over te nemen – dit is precies de strategie dat ze zo groot heeft gemaakt.

Daarnaast wil het bedrijf onderscheidend zijn met een goed en gebruiksvriendelijk bestelplatform, betrouwbare levering en door goed voor haar personeel te zorgen. De bezorgers – die in tegenstelling tot de internationale concurrenten fatsoenlijk in dienst en verzekerd zijn – helpen bij het vergroten van de bekendheid: het zijn levende billboards. 

Takeaway heeft namelijk een eigen bezorgservice: Scoober. Als restaurants geen eigen bezorgers hebben, biedt Scoober een mooie oplossing. Restaurants ontvangen van Thuisbezorgd een bestelling en de scoober koerier komt deze ophalen en levert deze af bij de klant. Ook is het mogelijk om van de dienst gebruik te maken als extra bezorgers nodig zijn. Alle processen van deze dienst worden automatisch geregeld in het platform door de koppeling met CashDesk kassa software.

Een risico is het beperkt onderscheidend vermogen en hevige concurrentie met dunne marges als resultaat. Het is vooral een strijd om de goedkoopste te zijn. De belangrijkste concurrenten zijn Deliveroo, Uber, Postmates, Doordash en Amazon. Een ander risico is een legacy issue: het is niet eenvoudig om veel verschillende systemen en websites succesvol te integreren. Het bedrijf houdt verschillende websites actief en opereert onder verschillende merken. Genoemde concurrenten hebben dit niet: zij kunnen één netwerk, website, merknaam en algoritme opbouwen om daarmee schaalvoordelen te realiseren

Het management

Jitse Groen is een echte ondernemer die houdt van snelle actie. Daarnaast is hij van mening dat er in elke grote markt uiteindelijk maar één grote speler overblijf. Daarom focust hij zich op het veroveren van de markt in zoveel mogelijk Westerse landen. Zoals in de introductie al bekend werd is het doen van overnames daarbij een belangrijke component. Een andere strategie van Takeaway is het bieden van fikse kortingen op plaatsen waar marktaandeel gewonnen moet worden. Door de winstgevendheid in andere landen in te zetten om tijdelijk tegen een zeer lagere prijs maaltijden aan te bieden, verdringen ze de concurrenten in de markten die veroverd moeten worden.

Aandeel just eat takeaway - Jitse Groen
Jitse Groen

De financiële situatie

In de wereld van online maaltijdbezorging zijn de winstmarges per maaltijd zeer klein en zijn grote volumes daarom doorslaggevend. Just Eat Takeaway rapporteerde dat het totale aantal bestellingen in het vierde kwartaal van 2020 met 57% is gestegen ten opzichte van 2019, tot ongeveer 180 miljoen bestellingen, oftewel gemiddeld zo’n 2 miljoen orders per dag. Het bedrijf rapporteerde het hele jaar 588 miljoen bestellingen, een groei van 39% ten opzichte van 2019.

De leveringsorders stegen zelfs nog meer, een stijging van 163% in het vierde kwartaal, waarbij de UK ver voorop liep met levering van 387% meer bestellingen dan in dezelfde periode in 2019. Het bedrijf zei dat het een omzet verwacht voor het volledige jaar tussen € 2,38 miljard en € 2,4 miljard. De marge voor gecorrigeerde winst vóór rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie (EBITDA) zal naar verwachting 10% bedragen.

Financials (EUR in miljoenen) 
Market Cap14.000Koers/winst58
Cash525Schulden570

Nu even kijken hoe hoe dit zich verhoudt met de belangrijkste concurrenten. 

(EUR in miljoenen)TakeawayDelivery HeroDoordashUber
Marktkapitalisatie12.00026.00051.00078.000
Omzet2.4001.68423769.177
Winst / (verlies)240(-897)(-351)(-5.345)
Marktkapitalisatie op basis van GoogleFinance volgens de slotkoers op 29-1-2021 afgerond op twee decimalen. Omzet en winstcijfers van 2020 zijn op basis van Finance.Yahoo omgerekend naar Euro volgens de valutakoers op 29-1-2021.

Met een waardering van 5.8 keer de omzet en 58 keer de winst is het aandeel Just Eat Takeaway absoluut niet goedkoop, maar zoals in bovenstaande tabel te zien is, is de waardering van bovenstaande concurrenten nog veel duurder (cijfers 2020). Daar waar Takeaway meer omzet genereert dan Delivery Hero en Doordash is de marktkapitalisatie minder dan de helft van die van Delivery Hero en nog geen 25% van die van Doordash. Des te opvallender is dat Takeaway als enige van dit rijtje in 2020 winstgevend was. 

Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Just Eat Takeaway?

Zelfs vóór de pandemie steeg de vraag naar maaltijd bezorging al enorm, maar na het sluiten van de restaurants ten gevolge van de pandemie steeg de populariteit tot ongeziene niveaus. Just Eat Takeaway heeft hiervan geprofiteerd en zag hun omzet en winstcijfers in 2020 fors groeien. De verwachting is dat consumenten ook zodra de restaurants straks weer open zijn online eten blijven bestellen. 

Het bedrijf is onder leiding van Jitse Groen gefocust op groei en het winnen van marktaandeel staat daarbij centraal. Het verovert markten door lage prijzen aan te bieden en het boekt enorme vooruitgang met het opzetten en opschalen van haar eigen bezorgdienst. Echter brengt de recente overname van Grubhub kosten met zich mee. Daardoor staat de winstgevendheid onder druk en daar hebben beleggers op gereageerd. 

Just Eat Takeaway staat er goed voor om de grootste maaltijdbezorger van de wereld te worden, buiten China. Indien het de concurrenten weet te verslaan, de prijs weer kan verhogen en volumes nog verder zullen stijgen, zal de winstgevendheid snel volgen. De waardering doet onder voor de concurrentie, waardoor het aandeel Just Eat Takeaway een interessant aandeel kan zijn voor beleggers die op zoek zijn naar groei.



Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting!

Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.

Bronnen: Finance.yahoo, Seekingalpha, Just Eat Takeaway Press Release


Redactie

Redactie

"Het is onze missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Redactie van Get Fired.

Leave a Reply