Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Lam Research en deze week schrijft Ruben over het aandeel Amazon. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.

Ticker: NASDAQ: AMZN

Amazon zal voor niemand nieuw zijn. Waarschijnlijk hebben de meesten er ook wel eens een pakketje bij besteld. Amazon is echter zo veel meer dan alleen werelds grootste e-commerce platform. Na het lezen van dit artikel weet je daar alles van en ook waarom ik dit een prachtig aandeel vind.

Wat is Amazon?

In 1994 nam Jeff Bezos ontslag bij een hedge fund in New York en vertrok naar Seattle. Daar huurde hij een huis en bouwde hij in zijn garage aan een van de eerste online winkels. Zijn ouders investeerde $250.000 en een jaar later bood hij het grootste boekenassortiment ter wereld aan via het internet. Dit was dus ruim voor de dot-com bubbel en ook veel eerder dan bol.com werd opgericht (pas in 1999). Amazon werd in Amerika ongelofelijk populair en in korte tijd wist het bedrijf ook andere landen te veroveren. 

Om de grootschalige uitbreiding te financieren ging “Earth’s Biggest Bookstore” in 1997 naar de beurs voor 16 USD per aandeel. Destijds had het bedrijf een omzet van 32 miljoen dollar en iets meer dan 250 personeelsleden. Vanaf 2000 verschenen er ook meerdere internationale versies van het online platform, zoals in Frankrijk en Japan. Ook het productassortiment breidde zich snel uit: e-commerce was booming. 

Rond datzelfde jaar, 2000, worstelde Amazon met het opschalen van haar systemen; er waren problemen om een e-commerce service genaamd “Merchant.com” te lanceren. Daarom creëerde Amazon een set goed gedocumenteerde API’s (software-interface die het mogelijk maakt dat twee applicaties met elkaar kunnen communiceren). Deze software bleek zo succesvol dat ze besloten dit uit te breiden en zelfs te gaan verkopen. Veel meer bedrijven bleken namelijk dezelfde behoefte te hebben en deze ‘toevalstreffer’ vormde de basis van Amazon Web Services (AWS). Tegenwoordig is AWS het meest winstgevende bedrijfsonderdeel van Amazon wat te zien is in onderstaand overzicht (operating income).

aandelen amazon segmentuitsplitsing
Bron: S2

Door het grote succes van deze twee bedrijfsonderdelen is Amazon in staat geweest om nog meer producten en diensten aan te bieden. Voorbeelden hiervan zijn Amazon Studios, Amazon Appstore, Amazon Music en Amazon Prime. Amazon Prime is bijvoorbeeld een serieuze concurrent van Netflix, dat steeds betere content aanbiedt. Op de website van Amazon kun je nog meer bedrijfsonderdelen vinden. 

De conclusie die ik trek is dat Amazon is uitgegroeid tot een gigantisch bedrijf die ontzettend hard blijft doorgroeien. Het bedrijf is erg innovatief en biedt steeds meer producten en diensten aan. Laten we nu naar het competitief voordeel gaan.

Het competitieve voordeel van Amazon

Het competitieve voordeel van Amazon’s e-commerce business is de ongekende schaal en netwerkeffect. Volgens het “Amazon Advertising Report” van Jungle Scout beginnen 74% van de Amerikanen met het zoeken naar een product op Amazon.com. Doordat Amazon groot kan inkopen en efficiënt kan distribueren, kunnen ze de beste prijs en service bieden. En omdat de marktplaats de meeste klanten trekt, bieden ook de meeste aanbieders hun producten aan op Amazon.com. Dit is een versterkend effect dat moeilijk te stoppen is. 

De cloud business (AWS) is met name onderscheidend door de gigantische schaal waarin het opereert. Hoe meer web services op Amazon draaien hoe efficiënter de servers kunnen draaien en hoe betere service geleverd kan worden. In de publieke cloud business domineert Amazon al meer dan tien jaar. In onderstaande afbeelding is wel te zien dat de concurrentie toeneemt. 

Zoals je hierboven ziet zijn Microsoft Azure en Google Cloud grote concurrenten. Een argument voor een bedrijf om te kiezen voor Microsoft Azure is vaak dat het bedrijf ook al andere Microsoft diensten afneemt. Zelf denk ik dat dit inderdaad een dreiging is voor Amazon, want naar mijn mening biedt deze markt de ruimte voor meerdere spelers. Doordat de cloud markt nog jaren door blijft groeien zal AWS dat ook doen. 

Wat betreft de andere bedrijfsonderdelen is Amazon concurrent van bijna ieder bedrijf. Je kunt in bijna geen enkele markt meer om Amazon heen. De dominantie van Amazon wordt mooi weergeven in de onderstaande infographic. 

aandeel amazon
Bron: Imgur

Netflix domineert momenteel de streamingswereld. In een vorige aandelen analyse over Disney vind je een analyse over de spelers in deze markt en de rol van Disney+. Wat anders is bij Amazon dan bij de concurrentie is dat het streaming ziet om kijkers te converteren naar kopers. De beroemde uitspraak van Jeff Bezos is dan ook “when Amazon wins a Golden Globe award, it helps the company sell toilet paper”. Dit maakt Amazon Prime voor mij uniek en onderscheidend van de concurrentie. Ook in deze markt zie ik ruimte voor meerdere spelers en ik weet zeker dat Amazon er hier een van is.

Het management van Amazon 

De naam is al een paar keer gevallen, maar als je aan het management van Amazon denkt, denk je meteen aan Jeff Bezos. Bezos bezit iets meer dan 10% van de Amazon aandelen en zijn totale vermogen wordt geschat op 200 miljard dollar. Daarmee is hij de rijkste man ter wereld. Het is de meeste van jullie vast niet ontgaan dat hij laatst de eerste commerciële ruimtevlucht heeft gedaan. Tja, je moet iets met je geld…

aandelen amazon kopen

Hierboven zie je Jeff Bezos samen met zijn broer Mark, de achttienjarige Nederlander Oliver Daemen en de 82-jarige Wally Funk. Deze foto is genomen voordat ze met de raket New Shepard de ruimte ingingen. Bron: ANP.

Recentelijk is Bezos opgestapt als CEO en heeft Andrew Jassy naar voren geschoven. Jassy is ook al vanaf het begin (1997) betrokken bij het bedrijf. Aanvankelijk werkte hij als marketingmanager. In 2003 kwam hij samen met Jeff Bezos op het idee om het cloud computing-platform te creëren dat bekend zou worden als AWS. Hier heeft Jassy jarenlang de leiding gehad. Afgelopen zomer heeft Jassy het CEO stokje van Bezos overgenomen en daarmee zijn dus ook de andere bedrijfsonderdelen onder zijn leiding komen te vallen.

De financiële situatie van Amazon

Amazon staat er financieel gezien ontzettend goed voor. AWS is een ware cash machine en ook de andere bedrijfsonderdelen floreren als nooit tevoren. Dit samen resulteert in een forse omzet- en winstgroei, waar het plafond nog niet in zicht lijkt. 

Financials (Dollar $ in miljarden)
Market Cap1.760Koers/winst60
Cash90Schulden123
201820192020
Omzet233281386
Winst10,011,621,3

Bron: Finance.yahoo 

Vanaf de oprichting weet Amazon de beurs met veel verschil te verslaan. Als je bijvoorbeeld naar de afgelopen 10 jaar kijkt, zie je een rendement van 1300% in vergelijking met de 260% van de S&P 500. Het afgelopen jaar is de koersgroei wat gestagneerd, wat met name te verklaren is door de enorme koersgroei in het voorjaar van 2020. Naar mijn mening niets om zorgen over te maken, de recente stabilisatie kan ook een mooi koopmoment bieden.

Bron: Fool

Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Amazon?

Ik zie het aandeel Amazon als een redelijk defensief tech aandeel. Het is dominant in zo veel markten, dat je er eigenlijk niet meer omheen kunt. Als belegger kun je inzetten op innovatieve bedrijven die in een niche de winnaar kunnen worden, maar je kunt ook je geld aan Amazon toevertrouwen. Het bedrijf heeft een gigantische schaal, kapitaal en kan het beste personeel aantrekken om te blijven innoveren en nieuwe businessmodellen te lanceren. Doordat het aandeel de beurs al sinds haar oprichting weet te verslaan, heb ik veel vertrouwen in de toekomst van Amazon. Trends naar online shoppen, cloud en streaming zullen nog een tijdje doorgaan. Daarom zie ik weinig redenen dat dit komende jaren wordt doorbroken.

Beleggen in Amazon kent naar mijn mening twee risico’s. Ten eerste het risico dat overheden strengere regelgeving kunnen invoeren om monopolisten aan te pakken. Specifiek de Amerikaanse regering die de ‘Big Tech’ (Apple, Amazon, Google, Facebook en Microsoft) aan wil pakken, of mogelijk zelfs in stukken wil breken. In China hebben we gezien hoe erg dit de koers kan drukken. Dit vind ik een groot risico, waarbij ik zowel de kans als impact lastig op waarde kan schatten. Belangrijk om in de gaten te houden dus.

De hoge waardering zie ik als tweede risico. Doordat er al veel toekomstige winst in het aandeel zit, kan het hard worden getroffen indien de verwachtingen niet worden waargemaakt. Ook kan het daardoor kwetsbaar zijn voor negatief economisch nieuws, zoals het verhogen van de rentes.

Ten slotte is de hoge prijs die je voor één aandeel betaalt niet zozeer een risico, maar wel een nadeel als particuliere belegger. Op de huidige koers moet je namelijk bijna € 3.000 voor één aandeel betalen: dat is niet voor iedereen weggelegd.

Zelf heb ik nog geen Amazon aandeel, maar ik bezit wel de S&P 500 ETF en NASDAQ-100 ETF waar Amazon fors in is vertegenwoordigd. Indirect ben ik dus wel in Amazon belegd en ik vind Amazon een prachtig aandeel. Het blijft de verwachtingen overtreffen en het plafond is nog lang niet in zicht. Amazon wordt wereldwijd steeds dominanter in steeds meer markten. Dus mocht je het geld hebben zou ik zeggen: overweeg dan deze tech-gigant.



Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting!

Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.

Overige bronnen: About Amazon, Techmonitor, QZ

Redactie

Redactie

"Het is onze missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Redactie van Get Fired.

Leave a Reply