Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Walt Disney en deze week schrijft Ruben over het aandeel Philips. Moet je het aandeel Philips kopen of niet? Trek je eigen conclusies na het lezen van deze aandeel analyse.
Ticker: AMS:PHIA
De meeste Nederlanders zullen Philips vast kennen. Van de TV’s, tandenborstels, van het hoofdkantoor in Amsterdam of misschien wel van de fabrieken in Brabant, Groningen of Gelderland. Maar wat doen ze nu eigenlijk en waarom vind ik het aandeel Philips zo interessant? En waarom juist nu? Krijg voor jezelf antwoord op de vraag: aandeel Philips kopen of niet?
Wat is Philips?
De wortels van het bedrijf liggen in Eindhoven. Daar is in 1891 de eerste gloeilampenfabriek opgericht door Frederik Philips en zijn zoon Gerard Philips. In de 130 jaren die volgden is Philips uitgegroeid tot een van de grootste bedrijven van Nederland. In het topjaar 1974 kende het bedrijf 412.000 medewerkers, waarvan 91.000 in Nederland. Philips was vooral bekend van de consumentengoederen, zoals lampen, televisies, muziekspelers, witgoed en huishoudelijke apparatuur.
Voor consumenten is het merk Philips tegenwoordig lang niet meer zo aanwezig als vroeger. Veel bedrijfsonderdelen zijn gestopt, verkocht of afgestoten en gaan onder een andere naam verder. Beursgenoteerde bedrijven als ASML, NXP en Signify hebben allemaal een Philips verleden. Daarnaast is er veel productie uitbesteed naar lageloonlanden. Ook zijn er door steeds verdergaande automatisering lang niet meer zoveel mensen werkzaam als vroeger. Door al deze factoren telt het bedrijf nu nog “maar” 81.000 medewerkers, waarvan 11.000 in Nederland.
Philips focust zich tegenwoordig met name op de medische sector. Hier produceert en verkoopt het apparatuur voor diagnostische beeldvorming, beeldgeleide therapie, patiëntbewaking en producten voor consumenten gezondheid en thuiszorg. CEO Frans van Houten heeft uitgesproken dat het zich in de toekomst volledig wil storten op de medische markt. Het assortiment is erg divers, kijk maar eens op de website.
De wereldwijde vergrijzing zorgt ervoor dat er steeds meer behoefte is aan zorg en medische apparatuur. Ook zijn steeds meer landen in staat om te investeren in goede zorg, bijvoorbeeld in Azië. Philips profiteert van deze groeiende vraag en de klanten, veelal ziekenhuizen en zorginstellingen, bevinden zich over de hele wereld.
Het competitieve voordeel van Philips
Philips is uniek in het feit dat ze hun decennialange expertise op het gebied van consumentenelektronica kunnen inzetten in de healthcare. Het heeft een sterke positie in allerlei segmenten over de hele wereld, wat zorgt voor een aanzienlijke onderhandelingspositie en een breed klantenbestand. Philips zelf spreekt over de ‘quadruple aim’: (1) betere gezondheidsresultaten, verbeterde beleving voor de (2) klant en (3) personeel tegen (4) lagere gezondheidskosten.
Naar mijn mening is het belangrijkste competitieve voordeel van Philips dat het continue in staat is om te innoveren en de nieuwste technologie uit te vinden en te vermarkten. Philips heeft de beste engineers in dienst om grenzen te verleggen als het gaat om mogelijkheden en nauwkeurigheid. Philips zorgt goed voor haar personeel. Niet voor niets is de eerste plek behaald in de sector ‘Health Care Equipment & Services’ op de Forbes ‘World’s Best Employers 2020’.
De hele supply chain, van leverancier tot klant, is geoptimaliseerd om efficiënt te produceren en vervolgens wereldwijd te distribueren, maar daarin zijn ze niet de enige. LG Electronics, GE Healthcare, Siemens, Samsung en Fitbit zijn voorbeelden van concurrenten. Klanten hebben de keuze voor bepaalde apparatuur. De uitdaging voor Philips is om te blijven innoveren, want de ‘eenvoudigere’ apparatuur, of technologie die al een tijdje op de markt is, wordt vaak voor een lagere prijs aangeboden door andere partijen.
Philips moet zich dus met name onderscheiden door technologisch voorop te blijven lopen en de beste kwaliteit te bieden. Ook zie ik het management van Philips als competitief voordeel, daarover nu meer.
Het management van Philips
Philips heeft een duidelijke visie, het wil namelijk “de wereld gezonder en duurzamer maken door middel van innovatie, met als doel tegen 2030 het leven van 2,5 miljard mensen per jaar te verbeteren”. Ik vind dit een mooie visie, want zo draagt Philips direct bij aan het welzijn van de maatschappij. Daarom zie ik Philips ook als een duurzame belegging.
De CEO van Philips is Frans van Houten. Frans studeerde economie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en begon zijn loopbaan bij Philips in 1986 in marketing en sales bij Philips Data Systems. Hij had verschillende functies binnen het bedrijf en kwam in 2002 mede aan het hoofd te staan van de consumentenelektronica divisie. Hij is inmiddels al meer dan 10 jaar CEO.
Binnen het management van Philips heerst zelden onrust en het is heel goed in staat om in een turbulente omgeving, zoals tijdens de recente corona pandemie, het hoofd koel te houden. In dergelijke situaties staat het bedrijf op om de wereld door de crisis te helpen, onder andere door extra beademingsapparaten te produceren en leveren. Lang niet alle bedrijven hebben zo’n stabiel management als Philips, en dit geeft rust als belegger.
De financiële situatie van Philips
Philips staat er financieel gezien goed voor. Het maakt structureel winst en de omzet groeit gestaag. Een aandeel Philips kan als redelijk defensief worden beschouwd. Het keert een mooi dividend uit, op de huidige koers meer dan 2% per jaar. Dat is mogelijk door het gedeelte binnen de medische industrie waar Philips in opereert. Deze kenmerkt zich namelijk van lange termijn contracten en stabiele kasstromen.
De afgelopen jaren wist Philips de beurs te verslaan, maar sinds april 2021 daalt de koers van het aandeel Philips. Dit kun je zien in de onderstaande grafiek. De verklaring van de recente dip leg ik uit in de volgende alinea.
Bron: Fool
Financials* (Euro € in miljarden) | |||
Market Cap | 35 | Koers/winst | 31 |
Cash | 1,0 | Schulden | 7,8 |
2018 | 2019 | 2020 | |
Omzet | 18,1 | 19,5 | 19,5 |
Winst | 1,1 | 1,2 | 1,2 |
Bron: Finance.yahoo
“Waarom staat de koers van Philips onder druk?”
Het aandeel Philips stond op het hoogtepunt in april boven de € 50,-. Sindsdien heeft de koers een forse correctie gekregen en is met meer dan 25% gedaald, tot onder de € 37,50. Deze daling is met name te verklaren door een terugroepactie van slaap- en beademingsapparatuur vanwege loslatende schuimdeeltjes. Patiënten kunnen deze schadelijke schuimdeeltjes en gassen inademen bij gebruik. Het gaat wereldwijd om tussen de 3 en 4 miljoen apparaten, die deels ook in Nederland zijn verkocht. Philips heeft een voorziening moeten treffen voor 500 miljoen euro: 250 miljoen voor te verwachte schade en 250 miljoen voor de terugroepactie.
Dit is natuurlijk een enorme domper. Bovenop de directe schade wordt het imago van Philips hard geraakt. Het merk Philips is normaliter iets dat ziekenhuizen graag in huis willen halen. Het staat namelijk bekend om de goede kwaliteit en service. Dit vertrouwen is nu geschaad.
Naar mijn mening is de reactie van beleggers erg overdreven. Er is sinds het hoogtepunt 13 miljard euro aan beurswaarde verdampt. Dat staat naar mijn mening niet in verhouding met de ernst van dit incident. Als Philips de schade weet te herstellen, en daarmee de onzekerheid weg neemt en het sentiment weet te verbeteren, weet ik zeker dat de koers er ook weer bovenop zal komen.
Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Philips?
Aandeel Philips kopen of niet? Ik zie in het aandeel Philips een redelijk veilige belegging om te profiteren van de trend naar meer zorg en betere apparatuur. Het bedrijf is goed gepositioneerd en heeft de beste engineers in huis om technologisch te innoveren. Mede door het stabiele management zie ik vanaf de huidige koers weinig neerwaarts risico. Daarnaast levert Philips een mooi dividendrendement op.
Natuurlijk is het belangrijk om de situatie rondom de slaap- en beademingsapparatuur te blijven volgen. Als er nog meer tegenvallers boven water komen, kan de koers op korte termijn verder onder druk komen te staan. Mijn verwachting is echter dat Philips deze domper weet te herstellen en dat de recente onzekerheid een mooi moment biedt om een positie in het bedrijf te nemen of uit te breiden.
Persoonlijk heb ik een klein aantal Philips aandelen een aantal jaren in bezit gehad. Deze heb ik verkocht toen ik van broker ben geswitcht naar de Giro (lees hier waarom). Begin augustus heb ik opnieuw een aantal Philips aandelen aan mijn portefeuille toegevoegd. Ik ben van plan om deze de komende tien jaar niet te verkopen.
Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting! Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.