Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Ruben over Prosus en deze week schrijft Jelle over het aandeel Walt Disney. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.
Ticker: NYSE:DIS
Wat is Walt Disney Company?
Wellicht de meest bekende naam tot nu toe: Disney. Het bedrijf werd in 1923 opgericht door de broers Roy en Walt Disney. Anno 2021 is het bedrijf een van de grootste mediaconglomeraten ter wereld met meer dan 200.000 medewerkers en een jaarlijkse omzet van $60 miljard. Een immens bedrijf met een rijke geschiedenis, maar heeft Disney ook de toekomst? Dat gaan we natuurlijk in dit artikel verder onderzoeken.
Disney ziet ‘storytelling’ als de kern van het bedrijf. De lijst van Disney producties is eindeloos en zeer uiteenlopend, onder andere door de overnames van andere productiestudio’s in de afgelopen decennia. Naast Disney klassiekers als Mickey Mouse en Donald Duck produceert Disney direct of indirect onder meer Star Wars, Loki en de Handmade’s Tale. Al deze ‘stories’ worden vervolgens wereldwijd distribueert en zijn enorm populair.
Om dit diverse bedrijf goed te begrijpen, gaan we kijken naar de verschillende bedrijfsonderdelen.
Disney Parks, Experience and Products
Disney Parks, Experience and Products zijn grofweg de plekken waar je bij Disney op bezoek kunt, waar de karakters van het beeldscherm tot leven worden gewekt. Denk hierbij aan de verschillende pretparken als Walt Disney World in Florida, Disneyland Parijs en Disney Resort Shanghai. Daarnaast exploiteert Disney cruiseschepen en is er allerlei merchandise te koop via de Disney Store.
Studios Content
Studios Content is de creatieve hoek van Disney. Hier worden de nieuwe Mickey Mouse verhalen bedacht. Of soms worden de nieuwe verhalen gewoon gekocht. Pixar (Finding Nemo, Toy Story), Lucas Film (Star Wars) en Marvel (Fantastic Four, Spider Man) zijn namelijk tegenwoordig allemaal eigendom van Walt Disney Company.
General Entertainment Content
General Entertainment Content is de traditionele manier om mensen naar het scherm te laten kijken: televisie. Disney is eigenaar van uiteenlopende televisiestations. Natuurlijk van de eigen Disney kanalen. Daarnaast bezit het bedrijf nieuws- en sportzenders en ook National Geographic. Het grootste deel van de omzet komt uit dit bedrijfsonderdeel, maar dat zal waarschijnlijk de komende jaren minder worden. We kijken immers steeds minder TV.
Disney Media & Entertainment Distribution
Disney heeft gelukkig op tijd gezien dat de echte (financiële) muziek uit de digitale wereld moet komen: de wereld van het streamen is waar we namelijk steeds meer schermtijd doorbrengen. Een markt met een (verwachte) jaarlijkse groei van ongeveer 20%. In november 2019 werd Disney+ als streamingdienst gelanceerd. Anderhalf jaar later (april 2021) zijn er meer dan 100 miljoen abonnees en daarmee is het na Netflix, met 200 miljoen abonnees, de grootste ter wereld. Ook is Disney grootaandeelhouder (67%) van Hulu en heeft het met ESPN+ een streamingdienst gericht op sport. Disney Media & Entertainment Distribution is dus aan een flinke opmars bezig en een van de redenen waarom ik de toekomst van Disney zo rooskleurig in zie.
Bronnen: Netflix, Disney+ en Hulu, Amazon Prime Video, Apple+
Het competitieve voordeel van Walt Disney Company
Van het streaming succes duiken we gelijk het competitieve voordeel in. Ik denk dat hier namelijk een aantal factoren samen komen.
Allereerst is Disney een heel sterk bedrijf dat zich al bijna een eeuw staande houdt en tegenwoordig een van de meest succesvolle entertainmentbedrijven ter wereld is. De stap naar streaming door middel van Disney+ is een meesterzet gebleken, met een recordgroei in aantal abonnees. Disney gaat duidelijk met zijn tijd mee. Daarbij heeft het bedrijf al vaak bewezen crisisbestendig te zijn; Disney heeft wereldoorlogen, financiële crisissen en pandemieën overleefd.
De streaming markt is heel competitief. Ten eerste is Netflix de wereldwijde marktleider en weet met alle bekende series, films en steeds meer eigen content te blijven groeien en innoveren. Ten tweede is Amazon, die we natuurlijk kennen van e-Commerce en clouddiensten, steeds nadrukkelijker aanwezig met Amazon Prime Video. Ten derde heeft Apple sinds november 2019 de markt betreden met haar TV+ service. Ten slotte zijn er nog een heleboel kleinere en vaak meer regionale concurrenten, zoals Videoland in Nederland. Voorspellingen maken of er een partij is die deze markt gaat domineren, durf ik niet. Ik denk dat er voldoende ruimte is voor meerdere partijen die unieke content bieden.
Het grootste competitieve voordeel is het merk Disney in de brede zin van het woord. We kennen Disney allemaal: volgens Forbes staat het merk ‘Disney’ wereldwijd op plek 7. Het merk is betrouwbaar en waarschijnlijk zullen onze kleinkinderen het ook nog kennen. Het merkenportfolio zelf is ook nog eens enorm sterk met de al eerder genoemde bekende titels. Disney blijft boeiende verhalen produceren en daarmee mensen trekken naar pretparken en beeldschermen.
De unieke mix van sterke merken, verschillend type producten en een gigantisch bereik geven mij veel vertrouwen in het competitief voordeel van Disney op lange termijn.
Het management
Bob Chapek is sinds februari 2020 CEO van Walt Disney Company. Hij had zich geen ongelukkiger moment kunnen voorstellen, want in de maanden na zijn aantreden brak de corona crisis in alle hevigheid los. Als gevolg daarvan moesten alle parken dicht en konden de cruiseschepen aan de ketting. Gelukkig is Bob niet van gisteren, hij werkt namelijk al bijna 30 jaar bij Disney. Voordat hij de zevende CEO werd in de bijna 100-jarige geschiedenis van Disney, was hij de voorzitter van het segment ‘Disney Parks, Experience and Products.’
Bij bedrijven van deze omvang en met zo’n rijke geschiedenis gaat het natuurlijk om veel meer dan alleen de CEO. Ik heb vertrouwen in het algehele management, want Disney is immers al heel lang succesvol in een continue veranderende markt. Wat ik sterk vind van het management is dat ze blijven innoveren en goed in staat zijn om haar kapitaal op de juiste plekken te laten renderen.
Zoals tijdens de corona pandemie, waarin de parken het natuurlijk financieel zwaar hadden, had het management het lef om door te investeren in streamingdiensten. Daarnaast heeft het management van Disney een enorm goed track record op het gebied van overnames. Niet alleen weten ze de juiste producties en ondernemingen over te nemen, ze weten dit ook als geen ander te laten laten renderen door het wereldwijde netwerk van het bedrijf.
Kortom; het management is ervaren, heeft oog voor de toekomst en weet goed met crisissen om te gaan. Hoe ze dat in praktijk brengen gaan we nu bekijken.
De financiële situatie
De wereldwijde pandemie heeft een grote impact op Walt Disney Company. Gesloten parken en cruiseschepen die niet varen genereren immers geen omzet, maar maken nog wel kosten. Gelukkig heeft het bedrijf verschillende inkomstenstromen en wist het de verliezen beperkt te houden. Ondanks de verliezen en de als gevolg daarvan oplopende schulden, heeft het bedrijf genoeg vet op de botten en houdt het een sterke balans.
De roerige tijden hebben Disney wel doen besluiten voorlopig geen dividend uit te keren. Enerzijds doordat er te weinig geld wordt verdiend en anderzijds omdat het bedrijf vol inzet op streamingdiensten. De groei in streaming is belangrijker dan de vraag wanneer er weer dividend wordt uitgekeerd, aldus Bob Chapek in een recent interview. Ik hou van deze mindset, omdat ik liever een bedrijf heb die blijft innoveren en competitief blijft, dan een bedrijf dat denkt aan het op korte termijn pleasen van aandeelhouders met dividend.
Wat wel spannend de komende maanden of jaren blijft, is het verloop van de pandemie. Dit bepaald erg de investeringsagenda van Disney. Hoewel de schuldenlast dragelijk is, heb je liever dat het geld uit de traditionele bedrijfsonderdelen (parken, TV) volledig gebruikt kan worden om de groei in de nieuwe kanalen te financieren. Bij een negatief scenario zou het kunnen dat het management van Disney de verliezen beperkt wil houden en gaat besluiten om minder te investeren en innoveren. Dat zou kunnen betekenen dat bedrijven die niet in deze situatie zitten (zoals Netflix, Amazon en Apple) terrein kunnen winnen.
Financials (USD in miljoenen) | |||
Market Cap | 328.000 | Koers/winst | – |
Cash | 17.914 | Schulden | 58.628 |
31-3-2019 | 31-3-2020 | 31-3-2021 | |
Omzet | 59.760 | 78.284 | 58.348 |
Winst | 13.478 | 5.381 | -4.513 |
Waardering
Doordat de nabije toekomst zich lastig laat voorspellen, is het lastig een inschatting te maken of Disney een relatief goedkoop of toch wat duurder aandeel is. Veel zal afhangen van het verloop van de pandemie. In het goede scenario blijft Disney operationeel ‘normaal’ (pre-corona) draaien en dan betaal je zo’n 25 keer de winst van 2019. In het slechte scenario krijgen we opnieuw lock-downs en gaan er mogelijk weer veel parken dicht en is toerisme zo goed als uitgesloten. In dat geval is Disney een wat duurder aandeel. Beide scenario’s zijn speculatie.
Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Walt Disney Company?
Niet een jong en fris bedrijf dat met een nieuw business model de wereld aan het veroveren is, maar een gouden oude dus: Walt Disney. De koers van een aandeel is natuurlijk nooit te voorspellen, maar in dit geval kan het op korte termijn alle kanten op. Er hoeft maar net een nieuwe Covid-variant op te duiken. Ondanks dat de corona crisis een groot risico is voor het aandeel Disney, zie ik een veelbelovend aandeel.
Een bedrijf dat zich keer op keer bewijst en zich nu richt op het vergroten van het merk door middel van Disney+. Door Disney+ kan iedereen Loki, The Avengers en Star Wars in huis halen. De ‘content machine’ die het bedrijf al bijna een eeuw is in combinatie met de ‘streaming revolutie’ zullen vroeg of laat het bedrijf financieel weer laten floreren. Een park kan maar een beperkt aantal bezoekers ontvangen en ook aan het verhogen van de entreeprijzen zit een limiet. De streamingdiensten daarentegen, hebben door het schaalbare businessmodel relatief lagere kosten naarmate het aantal gebruikers toeneemt.
De korte termijn risico’s zijn helder en eventuele koersdalingen zijn wat mij betreft koopkansen. Op lange termijn zie ik namelijk in Walt Disney Company een typisch “Buy & Hold” aandeel; Disney zal naar mijn verwachting blijven bestaan en aandeelhouders belonen zoals het al decennia doet.
Op het moment van schrijven bezit ik geen Walt Disney Company aandelen, met als belangrijkste reden dat je niet alle aandelen kunt hebben. Wellicht dat ik het aandeel Disney op een later moment aan mijn portfolio toevoeg.
Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting! Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.