0

Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel tip. Vorige keer schreef Ruben over Alibaba en deze week schrijft Jelle over het aandeel Pinterest. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel tip.

Ticker: NYSE:PINS

Vind je Pinterest niet alleen interessant als aandeel, maar ook als verdienmodel of om meer bezoekers te genereren voor je bedrijf? De online Pinterest training van PinCreative helpt je met een succesvolle Pinterest strategie. Bedrijven zoals NPO-Zapp, MeditationMoments, Riviera Maison, Sanitairwinkel, ThePerfectWedding en vele anderen gingen je voor. Klik hier om de cursus te bekijken >

Wat is Pinterest?

Pinterest is een zoekmachine waar je voor inspiratie komt. Op het platform draait het vooral om de plaatjes en kun je “borden” verzamelen met plaatjes die jij wil bewaren. Je zoekt bijvoorbeeld op ‘bruiloft inspiratie’ en krijgt vervolgens allerlei afbeeldingen van jurken en taarten tot bloemen en decoratie. Je kunt werkelijk op alles zoeken, zolang het maar in afbeeldingen is uit te drukken. Inspiratie voor een glutenvrije vegan lunch, renovatie van het tuinhuis of nieuwste outfits “Pin” je bij elkaar in zo’n bord. Het slimme algoritme van Pinterest leert van jouw keuzes en zorgt er vervolgens voor dat de plaatjes die bij jou passen op het platform verschijnen.

Zelf kocht ik het aandeel Pinterest in oktober 2020, na een aanbeveling van Motley Fool. Ere wie ere toekomt. Het aandeel is sindsdien zo’n 75% gestegen. In mijn maandelijkse vooronderzoek naar interessante aandelen stuitte ik wederom op het aandeel Pinterest: volgens mij zit er nog veel meer muziek in. Kort samengevat: een snel groeiend bedrijf waarvan ik het komende decennium veel verwacht. Ook qua beursprestaties. Lang samengevat: lees snel verder 🙂

Pinterest is een zoekmachine en geen social media

Pinterest wordt vaak vergeleken met social media, zoals Facebook, Snapchat en Twitter, maar dat is niet helemaal terecht. Je komt bij Pinterest niet primair om te socializen, maar om rond te struinen in een oceaan van ideeën. Pinterest lijkt dus meer op een zoekmachine.  Daarnaast heeft Pinterest een soort gunfactor; Pinterest geeft je inspiratie. Ze omschrijven het zelf heel mooi: ‘Pinterest is the productivity tool for planning your dreams.’ 

Hartstikke leuk natuurlijk, zo’n feel-good zoekmachine, maar hoe presteert Pinterest als bedrijf? Hartstikke goed. De omzet steeg in 2020 met 48% ten opzichte van 2019. Deze omzet bestaat bijna volledig uit verkoop van advertenties. Gebruikers zijn daarnaast gek op het platform, want het aantal gebruikers verdubbelde de laatste vier jaar. Hoewel de Verenigde Staten de thuismarkt is van Pinterest, komt de groei van gebruikers vooral van daarbuiten.

aandeel pinterest maandelijks actieve gebruikers

Maandelijks actieve gebruikers, bron

Het competitieve voordeel van Pinterest

People often don’t have the words to describe what they want, but they know it when they see it. 

Je zoektocht op Pinterest begint met een of meerdere zoekwoorden, waarna relevante afbeeldingen verschijnen. Aan de hand van jouw zoekgedrag, dus waar je op klikt, laadt het algoritme nieuwe afbeeldingen. Net zolang tot jij hebt gevonden wat je zoekt. Dit is lastig in woorden te omschrijven, maar dit algoritme werkt fantastisch. Zie je een mooie vaas op een foto van iemands woonkamer? Zoom in op de vaas en het algoritme vindt soortgelijke vazen voor je. Net zolang tot jij de perfecte vaas hebt gevonden. Tussendoor ben je dan al een aantal advertenties tegengekomen van adverteerders van vazen.

Dit maakt het platform onderscheidend. Je doet werkelijk goede ideeën op in de app en hebt zin om in actie te komen. Daarnaast is het voor adverteerders natuurlijk perfect om klanten te ‘targeten’. Als ik vintage vazen (bestaat dit?) zou verkopen, zou Pinterest waarschijnlijk mijn belangrijkste advertentieplatform zijn. Het mooie is dat Pinterest hiervoor redelijk weinig data van je nodig heeft, niet onbelangrijk tegenwoordig. Het algoritme werkt vooral op de afbeeldingen die jij interessant vindt.

Het Pinterest vliegwiel

Het algoritme is als een vliegwiel, net als bij een Google. Hoe meer gebruikers, hoe beter het algoritme werkt, hoe beter de ‘inspiratie’, hoe meer jij blijft plakken op het platform. Jij tevreden, adverteerders tevreden en Pinterest tevreden. Om aan nog meer afbeeldingen te komen kunnen adverteerders hele catalogussen uploaden. De complete IKEA catalogus staat op het platform en als je een webshop bij Shopify hebt, dan kun je eenvoudig de afbeeldingen van jouw producten op Pinterest zetten.

In-app aankopen

Op dit moment word je via de Pinterest-app naar de website van adverteerders geleidt. Later dit jaar gaat Pinterest nog iets heel interessants testen: aankopen doen binnen de app. Dan kun je direct via Pinterest wat kopen, dit maakt het makkelijker om aankopen te doen. Waardevol voor gebruiker, adverteerder en natuurlijk voor Pinterest. Daarbij geeft het Pinterest de mogelijkheid een percentage te nemen van elke transactie.

Concurrentie

Pinterest bevindt zich in de wereld van online advertenties. Een grote markt, 138 miljard USD in 2021, met een verwachte jaarlijkse groei van 7%. De markt is enorm competitief, want Pinterest heeft de grootste bedrijven als concurrenten; Amazon, Facebook en Google vissen ook in deze vijver. Zij hebben grotere budgetten, meer data en bestaan al langer dan Pinterest.

Daarnaast komt de concurrentie in de advertentiewereld vaak uit onverwachte hoek. Wie had 3 jaar geleden op Tiktok gerekend? Of misschien net zo verrassend; de comeback van Twitter? Snapchat kreeg een klap toen Facebook veel van de functies kopieerde, maar veerde terug. Concurrentie is in dit geval misschien wel een extra belangrijke factor om rekening mee te houden, hoewel de markt ruimte heeft voor verschillende spelers.

het competitief voordeel van het aandeel pinterest

Conclusie competitief voordeel, bron

Wat ik waardeer aan Pinterest is dat ze simpele en heldere strategie hebben: visuele inspiratie bieden voor gebruikers en bedrijven helpen effectief te adverteren. De concurrentie om schermtijd is echter niet mals met wereldspelers als Google en Facebook. Het is vechten om onze schermtijd. Desondanks geloof ik dat Pinterest hier een plek heeft door de unieke waarde propositie. Er is geen partij die zo slim inspeelt op de combinatie van inspiratie en visualisatie.

Het management

Benjamin Silbermann is de 39-jarige CEO van Pinterest. Hij haalde zijn diploma aan Yale University en werkte bij Google voordat hij in 2009 Pinterest oprichtte. Zelf is hij met 8% van de aandelen nog steeds grootaandeelhouder van het bedrijf. De mede-oprichter aan het roer, die ook nog eens een groot deel van de aandelen bezit. Dat vind ik top. De medewerkers zijn ook redelijk tevreden met hem: 86% waardeert Benjamin Silbermann als directeur (Glassdoor).

Benjamin Silbermann – Bron: GettyImages

Controverse

Helaas is niet alles hosanna in het management. Ergens diep in jaarverslag (pagina 64) kwam ik namelijk wat opvallends tegen: ‘a $22.5 million settlement with our former Chief Operating Officer’. Pinterest heeft in 2020 een van de grootste schadevergoedingen ooit moeten betalen aan voormalig topmanager Françoise Brougher. Mevrouw Brougher werd jarenlang minder betaald dan haar mannelijke collega’s en bewust buiten belangrijke vergaderingen gehouden. 

Als gevolg hiervan heeft Pinterest verschillende maatregelen genomen, zoals meer diversiteit in het bestuur en de aanstelling van een nieuwe ‘Head of Inclusion and Diversity’. Hopelijk leiden de maatregelen tot het gewenste effect. Mevrouw Brougher is in ieder geval optimistisch over de stappen die Pinterest heeft gezet om inclusiviteit en diversiteit te borgen in de organisatie. Een minpunt voor Pinterest en ik ben benieuwd of ze de organisatiecultuur werkelijk kunnen veranderen. We houden het in de gaten.

De financiële situatie

Geen nettowinst, maar toch een beurswaarde van 50 miljard USD. Pinterest is een typisch groeiaandeel, waarbij verlies maken gelukkig een bewuste keuze is. Sinds 2019 heeft het bedrijf een positieve operationele kasstroom, wat betekent dat het bedrijf geld overhoudt aan haar dagelijkse activiteiten. Het verlies wordt vooral veroorzaakt door de grote investeringen in het merk (sales and marketing) en onderzoek.

Pinterest is schuldenvrij en heeft veel cash achter de hand om verdere groei te financieren. In 2019 werd fors verlies geleden. Deze hebben direct verband met de beursgang van het bedrijf in dat jaar; werknemers kregen toen grote beloningen uitbetaald in aandelen. Dit gebeurt vaker bij groeibedrijven die naar de beurs gaan, als beloning voor werknemers die al vroeg bij het bedrijf werkten. Niets vreemds dus.

Financials (USD in miljoenen) 
Market Cap51.000Koers/winst
Cash2.034Schulden0
Q2 2018-Q1 2019Q2 2019-Q1 2020Q2 2020-Q1 2021
Omzet8261.2131.906
Winst-51-1.462-9

Bron: macrotrends

Internationale groei

De omzet zie ik de komende jaren nog veel verder stijgen. Eerder in dit artikel deelde ik al waar de gebruikers van Pinterest zitten: ongeveer een kwart in de Verenigde Staten en de rest van de gebruikers is verdeeld over de rest van de wereld. Hieronder een overzicht van de gemiddelde kwartaalomzet per gebruiker.

kwartaalomzet per gebruiker aandeel pinterest

Kwartaalomzet per gebruiker, bron

De omzet komt dus vooral uit de Verenigde Staten. In de rest van de wereld moet Pinterest nog beginnen met geld verdienen. De Verenigde Staten zijn de thuismarkt van Pinterest en hier ligt de focus al meer omzet, waar die in de rest van de wereld vooral op de groei van het aantal gebruikers ligt. Genoeg ruimte voor omzetgroei dus, vooral buiten de thuismarkt.

Wat ben je waard als gebruiker?

Pinterest maakt geen winst, dus kijken naar de koers-winstverhouding is niet mogelijk. Daarom heb ik een korte alternatieve analyse gemaakt, om een gevoel te krijgen bij de waardering. In onderstaande tabel vergelijk ik een aantal bedrijven.

Unieke gebruikers per maand (miljoen)Beurswaarde(miljard USD)Beurswaarde per gebruikerJaarlijkse omzet per gebruiker**Jaarlijkse winst per gebruiker** 
Facebook*2.7901.000$360$12$3,40
Snapchat528105$200$5,32$-1,75
Pinterest45950$110$4,15$-0,02
Twitter39655$140$9,96$-2,67

*Combinatie van unieke gebruikers op Facebook, Instagram, Whatsapp en Facebook Messenger
**Cijfers Q2 2020 – Q1 2021

Wellicht is het eens leuk om te zien wat je waard bent, volgens beleggers, als gebruiker van een van de social media platformen. Facebook steekt natuurlijk met kop en schouders boven de rest uit. Het is het grootste social media bedrijf en weet goed hoe het geld kan verdienen aan gebruikers. De omzet per gebruiker van Pinterest in vergelijking met Snapchat en Twitter is een stuk lager, misschien is dit een verklaring voor de lagere beurswaarde per gebruiker. Wel is Pinterest een stuk dichterbij winst dan deze concurrenten.

Schaalbaar business model in praktijk

Misschien vraag je je af waarom ik bereid ben om 25 keer de omzet te betalen voor bedrijf wat geen winst maakt. Dat heeft te maken met de groeicijfers (50% jaarlijkse omzetgroei) en het schaalbare businessmodel. Het eerste is duidelijk, Pinterest groeit hard. Het tweede komt neer op een omzet die sneller groeit dan de kosten, waardoor je uiteindelijk relatief minder kosten maakt naarmate het bedrijf groeit. Hierdoor stijgt de winstgevendheid naarmate het bedrijf verder groeit. Om deze redenen zie ik in Pinterest op termijn een zeer winstgevend bedrijf en daarmee een interessante belegging.

Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Pinterest?

Een unieke waarde propositie, een gezonde financiële balans en de mede-oprichter aan het roer in combinatie met een jaarlijkse omzetgroei van 50%. Deze factoren zorgen ervoor dat ik veel vertrouwen in het aandeel Pinterest heb op de lange termijn. Ik ben niet de enige die dat ziet, waardoor Pinterest een stevig geprijsd aandeel is. 

Het aandeel Pinterest is zeker niet zonder risico’s. Vertraging in groei de koers van het aandeel flink doen dalen. Er is immers al veel goed nieuws ‘ingeprijsd’. Daarnaast kunnen risico’s uit een onverwachte hoek komen, zoals recente  berichtgeving op het gebied van  inclusiviteit en diversiteit, een ontzettend belangrijk thema. Tenslotte heeft Pinterest te maken met sterke concurrentie. En wie weet welke nieuwe concurrenten er bij komen, het is een innovatieve sector.

Het aandeel Pinterest is voor lange termijn beleggers met een redelijk hoog risicoprofiel. Je moet geduld hebben en tegen koersschommelingen kunnen. Binnen de enorme advertentiewereld denk ik dat Pinterest een mooie kans is. Ik zie ze dit decennium daarom een belangrijke plek veroveren op de beeldschermen van onze smartphone. Ik denk dat ze deze schermtijd in de komende jaren om weten te zetten naar veel winsten. Hierdoor lijkt het mij nu een mooi moment om alvast een positie in te nemen in het bedrijf.


Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze tips inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Jelle

Jelle

"Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Jelle Pieper, mede-oprichter van Get Fired.

Leave a Reply