Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Zynga en deze week schrijft Ruben over het aandeel Alibaba. Al twee keer eerder werd het aandeel Alibaba getipt door Jelle en dit keer vanuit de invalshoek van Ruben. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.
Ticker: NYSE:BABA
Nu de pandemie op zijn einde lijkt, zijn de economische vooruitzichten gunstig. Het sentiment op de beurzen is daardoor zeer positief, met als gevolg dat waarderingen van de aandelen flink zijn opgelopen. Aandelen zijn over het algemeen duur, maar dat wil niet zeggen dat er geen koopkansen meer liggen. Soms kom je daardoor gedurende een periode meerdere keren uit bij hetzelfde aandeel.
Ik zeg altijd “ik koop liever een fantastisch aandeel voor een goede prijs, dan een goed aandeel voor een fantastische prijs”. Het allerliefst analyseer ik natuurlijk een fantastisch aandeel voor een fantastische prijs. Naar mijn mening is dat op dit moment: Alibaba. Alibaba is al twee keer door Jelle getipt (analyse 2, analyse 10), maar dit keer vanuit mijn invalshoek.
Wat is Alibaba?
Alibaba is de Chinese internetgigant opgericht door de bekende ondernemer Jack Ma. Het bedrijf is op te delen in vier segmenten. Om dit bedrijf beter te leren kennen leg ik onderstaand deze segmenten van het bedrijf kort uit, plus een korte uitleg over de belangen van het concern.
Segment 1. Core Commerce
Alibaba’s grootste en meest winstgevende segment is het aanbieden van verschillende digitale marktplaatsen die consumenten en verkopers met elkaar verbinden. Vergelijkbaar dus met Amazon en bol.com, al heeft Alibaba meerdere marktplaatsen. Op de website van Alibaba kun je er verschillende vinden. Onderstaand licht ik er 5 kort toe:
- Alibaba.com: business to business (B2B) platform
- TaoBao: business to consumer (B2C) platform
- AliExpress: internationaal B2C platform
- Freshippo: online supermarktketen
- TMall: premium producten
Daarnaast heeft Alibaba met Cainiao een bijzonder succesvol logistiek bedrijf in handen. Het is een open platform waar bedrijven over de hele wereld gebruik van maken. Door middel van 3.000 logistieke partners en 3 miljoen koeriers biedt het op veel plekken in de wereld de snelste én goedkoopste bezorging.
Segment 2. Cloud Computing
Alibaba Cloud biedt zakelijke klanten een compleet pakket cloudservices, waaronder database-, opslag-, beheer- en applicatieservices. Daarnaast levert het bedrijf ook big data analyses en heeft het een een machine-learning platform. Ik ben erg onder de indruk van de meest recente groeicijfers van boven de 50% per jaar. Aangezien het zó hard groeit is het naar mijn mening erg goed te verantwoorden dat dit segment op dit moment nog niet veel winst maakt.
Segment 3. Digital Media and Entertainment
Het digitale media- en entertainmentsegment genereert voornamelijk inkomsten uit klantenbeheerdiensten en lidmaatschapskosten. Het omvat video streaming platform Youku Tudou en muziek streaming platform Alibaba Music. Daarnaast streaming video services Tmall TV, Alibaba Pictures en UC web browsers.
Segment 4. Innovation Initiatives and Others
Het vierde segment heeft als doel te innoveren en nieuwe diensten en producten te ontwikkelen. Innovaties uit het verleden omvatten digitale navigatie-app Amap en netwerkcommunicatie-app DingTalk. Het segment genereert minder dan 1% van de totale omzet en groeit met ongeveer 10% per jaar.
Belang Ant Group
Naast deze 4 segmenten heeft Alibaba verschillende overige belangen. Zo heeft Alibaba 32.65% van de aandelen van Ant Group in handen. Dit representeert een waarde van ongeveer $100 miljard. Ant Group is een FinTech die met name bekend is van Alipay – ‘s wereld grootste digitale betaalplatform ter wereld. Wellicht heb je de reclames langs zien komen bij de EURO 2020 wedstrijden.
Daarnaast heeft Ant Group een van ‘s werelds grootste money markets funds: Tianhong Yué Bao. Ook zijn Jiebei and Huabei onderdeel van Ant Group, die het mogelijk maken om geld te lenen en uit te lenen. Deze dienstverlening wordt steeds populairder, omdat ze gebruiksvriendelijker zijn en vaak gunstigere tarieven bieden dan de traditionele banken. Ant Group staat nu voor de uitdaging om te herstructureren, zodat de FinTech aan de regelgeving voldoet waar banken zich aan moeten committeren. Als dit lukt denk ik dat Alibaba met Ant Group goud in handen heeft.
Overige belangen
Ten slotte heeft Alibaba belangen in verschillende Amerikaanse technologiebedrijven. De meest bekende is Lyft Inc. De 7.2 miljoen aandelen van Alibaba vertegenwoordigen een waarde van ongeveer $194 miljoen. Ik denk dat de kans op nieuwe acquisities klein is, gezien de anti-monopolie wetgeving van de Chinese overheid, maar met verschillende belangen (zoals Ant Group) heeft Alibaba veel in petto.
Kortom, een ontzettend breed georiënteerd bedrijf van gigantische omvang. Het opereert in snelgroeiende markten en is in Azië, en in toenemende mate ook daarbuiten, goed gepositioneerd. We gaan nu kijken naar het competitieve voordeel van het bedrijf.
Het competitieve voordeel
Ik vind het niet zo makkelijk om het competitieve voordeel van Alibaba samen te vatten. Zelf werk ik ook bij een groot concern met verschillende businesses en entiteiten (Ingram Micro). Dit heeft mij nog beter doen beseffen dat de prestaties van het geheel direct voortvloeien uit de optelsom van de verschillende business units. Eigenlijk zou ik dus het competitieve voordeel van alle bovengenoemde businesses moeten behandelen. Dit bespaar ik jullie. Daarom alleen even twee grootste segmenten.
Het Core Commerce segment is veruit het grootst en verantwoordelijk voor vrijwel alle winsten. De verschillende marktplaatsen hebben een enorm netwerkeffect waar moeilijk tegenop te concurreren valt. Alibaba heeft 50% marktaandeel op de Chinese e-commerce markt. De grootste concurrenten zijn het eerder getipte JD.com (15,9%) en Pinduoduo (13,2%).
Het Cloud Computing segment wordt steeds belangrijker en Alibaba ziet dit als een belangrijke groeipijler voor de komende jaren. Hier concurreert Alibaba tegen de Tencent Cloud en de Amerikaanse cloud dienstverleners, waaronder Amazon Web Services, Microsoft Azure en Google Cloud. Daar waar Amazon de wereldwijd het grootste marktaandeel in handen heeft, is Alibaba de grootste in China. Eigenlijk net zoals in de e-commerce markt.
De overige segmenten, inclusief de belangen van het bedrijf, groeien hard in omzet maar maken nog niet veel winst. Zaak is dus dat Alibaba deze businesses uiteindelijk winstgevend weet te maken óf voor een gunstige prijs weet af te stoten.
Het management
Oprichter Jack Ma is sinds 2013 geen CEO meer. In onze eerdere analyse over het aandeel Alibaba is het conflict met de Chinese overheid uitgebreid besproken. Nu treed Jack ma niet meer zo op de voorgrond als vroeger, maar Jack heeft achter de schermen nog wel een adviserende rol. Daarnaast is Jack nog steeds de grootste particuliere investeerder in Alibaba, met 3% van de aandelen.
CEO Daniel Zhang is sinds 2007 actief binnen Alibaba. Eerst als CFO van Taobao en sinds 2015 als CEO van het concern. Ondanks dat de business booming is denk ik dat hij nu voor de grootste uitdaging van zijn carrière staat. Namelijk het zorgen dat Alibaba met drie grote risico’s weet te dealen. Laten we eerst even naar de financiële situatie kijken, voordat ik op het laatste punt in ga.
De financiële situatie
De businesses van Alibaba presteren al tijden ontzettend goed. In Amerika hebben ze hier een mooie uitspraak voor “it is firing on all cylinders”. Onderstaand diagram weergeeft de omzetontwikkeling van het concern. Dit laat ook mooi zien hoe de overige segmenten in toenemende mate belangrijker worden.
Het aandeel Alibaba heeft sinds 2014 een notering op de New York Stock Exchange (NYSE) en sinds 2019 ook in Hong Kong (HKG). Op het moment van schrijven staat de koers op $212 met een marktkapitalisatie van $573 miljard. Het aandeel is ongeveer een derde van haar waarde verloren ten opzichte van het hoogtepunt van $309. De drie belangrijkste redenen daarvoor zijn:
- Toenemende financiële wetgeving voor fintechs
- Anti-monopolie wetgeving van de Chinese overheid
- De handelsoorlog tussen China en de Verenigde Staten
In ons vorige artikel over het aandeel Alibaba zijn deze risico’s in meer detail beschreven. In dit artikel kijken we nog heel even naar het financieel plaatje, op basis van de meest recente cijfers, voordat we naar de conclusie gaan.
Financials ¥ in miljarden | |||
Market Cap | 4.490 | Koers/winst | 25 |
Cash | 483 | Schulden | 149 |
30-3-2019 | 30-3-2020 | 30-3-2021 | |
Omzet | 377 | 510 | 717 |
Winst (EBIT) | 170 | 172 | 101 |
Naar mijn mening is het aandeel Alibaba momenteel enorm aantrekkelijk geprijsd. De huidige koers/winst van 25 is gezien de enorme omzetontwikkeling een koopje. Dit geldt al helemaal als je rekening houdt met de boete die Alibaba in het eerste kwartaal van dit jaar heeft moeten betalen vanwege de Anti-monopolie wetgeving. Deze boete bedroeg 18.2 miljard yuan (2.78 miljard USD) en heeft een negatieve impact gehad op winstgevendheid van het boekjaar eindigend op 30-3-2021.
Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Alibaba?
Alibaba vind ik een enorm prettig bedrijf om in mijn portefeuille te hebben. Daarom heb ik zelf het aandeel recent bijgekocht. Ik zie het als een soort ETF die je momenteel met veel korting kunt (bij)kopen. De onderliggende bedrijven zijn goed gepositioneerd om te profiteren van de digitalisering die sinds COVID in een stroomversnelling is gekomen. We kopen steeds meer online en maken steeds meer gebruik van clouddiensten. Ook de overige segmenten en belangen, waaronder Ant Group, heb ik graag in mijn portefeuille.
Als jij er ook voor kiest om een positie van Alibaba in te nemen, dan raad ik je aan om het aandeel Alibaba op de New York Stock Exchange (NYSE) te kopen. Dit scheelt transactiekosten en jaarlijks terugkerende kosten. De NYSE is namelijk de grootste beurs ter wereld, waardoor veel brokers gunstige tarieven kunnen bieden. Daarnaast rekenen veel brokers een vast bedrag per beurs dat je in gebruik hebt. Om het aantal beurzen die je gebruikt te reduceren, kun je het best een aantal grote beurzen selecteren, zoals de NYSE. Veel brokers zijn hier niet transparant over, dus ben daar scherp op. Deze kosten kunnen erg oplopen, zeker als je nog met weinig geld handelt heeft dit veel invloed op jouw rendement.
Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting! Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Bronnen: Alibaba Group, Investopedia, Sportspromedia, Yahoo Finance