0

Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel tip. Bekijk alle aandeel tips of lees hieronder over het aandeel Salesforce. Twijfel je zelf over een aandeel? Of weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door de aandeel tip van deze week: Salesforce.

Ticker: NYSE:CRM

Wat is Salesforce?

Salesforce.com is een internationaal bedrijf met hoofdkantoor in San Francisco dat bedrijfssoftware aanbiedt op het gebied van klantrelatiebeheer, in de vorm van Software as a Service (SaaS). Het bedrijf staat vanaf 23 juni 2004 genoteerd aan de New York Stock Exchange en werd in 2020 in de Dow Jones (de 30 grootste Amerikaanse bedrijven) opgenomen.

Salesforce is wereldwijd de leider in cloud based CRM-software. Daarnaast heeft het bedrijf door middel van tientallen overnames haar portfolio verbreed. Onderstaand zijn de drie grootste overnames kort toegelicht. 

1. Slack ($ 27.7B, 1 december 2020)
De meest recente en grootste deal is Slack. Slack is cloud-gebaseerde groupware dat als communicatiehulpmiddel ingezet wordt. Via chatgesprekken wordt de samenwerking in groepen en teams bevorderd. Met deze overname gaat Salesforce de concurrentie aan met marktleider Microsoft Teams. 

2. Tableau ($ 15.7B, 10 juni 2019)
Tableau is business intelligence software voor data analyse en data visualisatie. De software is gebruiksvriendelijk en voor niet-programmeurs gemakkelijk te leren. Veel bedrijven gebruiken deze tool om data-gedreven te werken. Ook hier gaat Salesforce de concurrentie aan met Microsoft’s Power BI. 

3. Mulesoft ($ 6.5B, 20 maart 2018)
Mulesoft biedt een softwareplatform waarmee organisaties eenvoudig applicatie netwerken kunnen bouwen met behulp van API’: de digitale lijm waarmee applicaties met elkaar kunnen praten en gegevens kunnen uitwisselen. Dit kan goed gecombineerd worden met Tableau’s data visualisatie software. 

Daarnaast heeft Salesforce een Artificial Intelligence (AI) platform: Einstein. Het is een geïntegreerde reeks AI-technologieën die het platform slimmer laten werken en klanten de mogelijkheid geeft AI-technologie te gebruiken. Deze software is goed te combineren met Salesforce en met Tableau, wat veel cross-selling mogelijkheden biedt.

Het competitieve voordeel van Salesforce

Salesforce is een verzameling van tools die elk aspect van organisaties harmoniseren in één compleet systeem. Het volledig cloudgebaseerde ecosysteem is schaalbaar van de allerkleinste tot de allergrootste bedrijven. Salesforce heeft met 19,6% marktaandeel in de CRM sector, welke een grootte heeft van $120 miljard. Met meer dan 100.000 gebruikers heeft Salesforce het  grootste én het best CRM-platform ter wereld. De software scoort namelijk consequent het hoogst in het Gardner Magic Quadrant. 

Door de versnelde digitalisering is de markt hard groeiend en Salesforce besteedt veel geld (14%) aan R&D waarmee het haar competitieve voordeel verder wil uitbouwen. Ook houdt het management haar ogen open voor toekomstige acquisities om het portfolio verder te verrijken.

Het management

Marc Russell Benioff is de oprichter, voorzitter en CEO van Salesforce. Vanaf juni 2020 bezat hij 3,36% van de Salesforce-aandelen, ter waarde van $4,8 miljard. Salesforce’s vision zet in op een duurzame toekomst voor iedereen met vier pijlers:

  1. Werken aan 100 procent hernieuwbare energie voor onze wereldwijde activiteiten 
  2. Onze klanten een CO2-neutrale cloud blijven leveren en opereren als een bedrijf dat geen uitstoot van broeikasgassen uitstoot
  3. Streven naar certificering voor groen bouwen en andere innovatieve initiatieven voor groene kantoren
  4. Gebruikmaken van onze mensen, technologie en middelen om milieu-oorzaken over de hele wereld te helpen
Aandeel Salesforce Marc Benioff Techcrunch
Image Credits: TechCrunch

De financiële situatie

De Software-as-a-Service (SaaS) producten van Salesforce producten hebben een grote winstmarge en zorgen voor stabiele kasstromen. Afnemers blijven over het algemeen lang klant en gaan naar loop van tijd steeds meer producten en licenties afnemen. Dit komt onder meer omdat dit type software producten het moeilijk en duur voor klanten maakt om over te stappen naar een alternatief product. Daarnaast heeft Salesforce relatief weinig variabele kosten en kan het daardoor meer omzet voor een groot gedeelte direct omzetten in meer winst.

De koers van Salesforce zit al jaren in de lift en groeit harder dan die van haar concurrenten. In augustus 2020 werd Salesforce toegevoegd aan de Dow Jones Industrial Average, waardoor het een extra boost kreeg doordat meer fondsen het bedrijf in de portefeuille opnamen.

Na de bekendmaking begin december van de overname van Slack kreeg de koers echter een correctie van 10%. Sceptici vonden de overnamesom van $ 27.7B teveel voor een bedrijf dat nog geen winst maakt. Ook zijn de onderstaande omzetcijfers nog relatief laag: 

Aandeel Salesforce Slack Revenue

Het is niet gek dat het aandeel Salesforce daalde na de bekendmaking van de overname. Beleggers reageren in meer gevallen negatief op overnames doordat acquisities vaak op lange termijn niet goed uitpakken voor aandeelhouders van de kopende partij.

De ontwikkeling van de omzet in de laatste 11 jaar:

Aandeel Salesforce ontwikkeling omzet

Conclusie: Waarom geloof ik in het aandeel Salesforce?

Met de huidige market cap van 200 miljard en een koers-winstverhouding van 60 is het aandeel absoluut niet goedkoop. Al veel toekomstige winst is opgenomen in de huidige koers. De winstverwachtingen zijn echter erg positief en daarbij biedt het negatieve sentiment omtrent de overname van Slack een uitstekend instapmoment. Ondanks dat ze met $ 27.7B de hoofdprijs hebben moeten betalen voor is Slack een verrijking van het steeds completer wordende productportfolio.

Het positieve track record van het succesvol integreren van acquisities en de culturele match tussen Salesforce en Slack vergroten de kans van slagen. Het hoofdkwartier van Slack ligt maar een paar straten verderop en het management kent elkaar al jaren. Er zijn veel synergieën te behalen doordat Salesforce’ productportfolio steeds completer wordt en de overname veel kansen op cross-selling met zich meebrengt.

Salesforce zit in hard-groeiende markten en loopt daardoor geen risico voor de gevolgen van corona maatregelen en lock-downs. De versnelde digitalisering biedt veel kansen voor het bedrijf. Microsoft, SAP en Oracle zijn de belangrijkste concurrenten van Salesforce. Salesforce belangrijkste product (CRM systeem) heeft een uitstekende marktpositie dat nog jaren een groeiende omzet en winst zal genereren. Daarnaast hebben additionele software producten (o.a. Slack, Tableau, Mulesoft en Einstein) veel potentie en is de kans groot dat meer toekomstige acquisities zullen bijdragen aan een steeds completer portfolio. Ik geloof in het management en denk dat Salesforce erin weet te slagen om de verwachtingen waar te maken, om op lange termijn een heel mooi rendement te realiseren. 



Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze tips inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Ruben

Ruben

"Ik ben liefhebber van de beurs en vind het leuk om mensen te enthousiasmeren om ook passief inkomen te verdienen." – Ruben Wijnands, aandelen en cryptoman.

Leave a Reply