Elke maand schrijft Sebastiaan een aandeel analyse. Vorige maand schreef Sebastiaan over Meta en dit keer is het de beurt aan het aandeel Ahold Delhaize. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.
Ticker: AMS:AD
Ahold, inmiddels Ahold Delhaize, is al jaren een hoeksteen in vele Nederlandse beleggingsportfolio’s. Het staat bekend als een typisch waarde aandeel met een stabiele aandelenkoers, een jaarlijks dividend en een kleine jaarlijkse omzetgroei. In deze onrustige beurstijden zijn dit vaak het type aandelen welke voor wat rust zorgen in je portfolio. Maar is Ahold ook een slimme investering voor de komende jaren? Daar gaan we in deze analyse naar kijken.
Wat is Ahold Delhaize?
Koninklijke Ahold Delhaize NV is het moederconcern van bekende retailmerken als Albert Heijn, bol.com en Gall & Gall. De titel ‘Koninklijk’ kreeg Ahold in 1983, toen het 100 jaar bestond. Het hoofdkantoor staat in Zaandam en het bedrijf is actief in Europa, de Verenigde Staten en in Indonesië. Er werken meer dan 400.000 medewerkers bij Ahold Delhaize. De bedrijfsnaam is een hele mond vol. Dat komt omdat het Nederlandse Ahold en het Belgische Delhaize in 2016 werden samengevoegd om zo meer te kunnen profiteren van schaalvoordelen.
Ahold Delhaize heeft tientallen winkelformules onder zich met in totaal meer dan 7000 winkels. Albert Heijn is de grootste met 1122 winkels in Nederland en België. Het in de Verenigde Staten actieve Food Lion is met 1104 winkels een goede tweede. De meeste omzetgroei komt van de online verkopen, waar bol.com de absolute trots van het bedrijf is. Bol.com werd in 2012 overgenomen voor zo’n 350 miljoen euro en draaide in 2021 een omzet van 2,8 miljard euro, wat neerkomt op zo’n 3% van Ahold Delhaize’s totale omzet.
Omzetverdeling Ahold Delhaize 2021
Ahold Delhaize is een enorm gediversifieerd bedrijf. Het bedrijf opereert online en offline, in diverse retail segmenten en is actief op verschillende werelddelen. Dat betekent ook dat de wereldwijde impact gigantisch is en daar is het bedrijf enorm bewust van. Het verbeteren van ESG-doelen is dan ook een van de strategische pijlers in het jaarverslag. Ahold Delhaize wil voor 2040 een Co2 neutrale operatie hebben en wil dit in 2050 voor de hele toeleveringsketen hebben bereikt. Daarmee zijn ze een van de leiders in hun industrie.
Het competitieve voordeel van Ahold Delhaize
Ahold Delhaize voorziet dagelijks miljoenen gezinnen in hun levensbehoeften. De winkels zitten op belangrijke plekken in de samenleving, de merken (denk aan Albert Heijn) hebben een enorme naamsbekendheid en door de grootte van het bedrijf is er een sterke onderhandelingspositie met leveranciers. Je kunt bij Ahold Delhaize dus zeker spreken van een sterk competitief voordeel. De kans dat we over tien of twintig jaar nog hun producten kopen is zeer groot.
Aan de andere kant heeft elke vorm van retail te maken met de opkomst van online shoppen. Dit is goed te zien in de jaarcijfers van Ahold Delhaize. Netto daalde de offline verkopen in 2021 ten opzichte van 2020, maar de totale omzet groeide door de sterke groei van online verkopen. Daarbij moet wel worden gezegd dat 2020 een goed jaar was voor supermarkten, doordat mensen vaker thuis aten vanwege corona lockdowns.
Hoewel Ahold Delhaize dus een sterke positie heeft in het retaillandschap, is offline groeien erg moeilijk. De kans is groot dat er bij jou in de buurt een Albert Heijn zit, maar waarschijnlijk zijn er nog wel meer supermarkten aanwezig. Die strijden met zijn allen om de producten op jouw boodschappenlijstje. Dat zal ook in de toekomst niet veranderen.
Om zich te onderscheiden van de concurrentie zet Ahold Delhaize daarom steeds meer in op een ‘omnichannel’ strategie. Hierbij worden de voordelen van fysieke en online winkels slim gecombineerd. Je bestelt bijvoorbeeld wat bij bol.com en dit wordt afgeleverd bij een Albert Heijn winkel. Zo kun je tijdens je boodschappen rondje gelijk je pakketje ophalen. Dat is wel zo makkelijk. Of je besteld de grote boodschappen online, terwijl je voor het verse brood snel naar de winkel loopt. Offline en online worden dus steeds meer geïntegreerd en het bedrijf is hierin ambitieus: de komende vier jaar willen ze de online omzet verdubbelen.
Ahold Delhaize is een gevestigde retailreus in een defensieve markt. Voor alle spelers is het lastig om marktaandeel van elkaar te winnen. Daarnaast kent de markt weinig groei, doordat mensen al decennia lang ongeveer hetzelfde percentage van hun inkomsten uitgeven aan retail. Dat maakt Ahold Delhaize een enorm stabiel bedrijf, zowel qua competitieve positie als de te verwachten omzetgroei.
Het management
De 61-jarige Frans Muller is de CEO van Ahold Delhaize. In 2018 volgde hij Dick Boer op en zijn termijn loopt in ieder geval tot 2023. In het verleden is Frans Muller ook al CEO geweest bij Delhaize. Zijn salaris in 2021 kwam uit op €2,5 miljoen euro, waarvan iets meer dan de helft bonus is. Deze bonus is vooral gebaseerd op goede prestaties op het gebied van omzetgroei, operationele marge en gezonde kasstromen.
Het management is vriendelijk voor de aandeelhouders. Het dividend stijgt elk jaar een beetje, op de huidige aandelenkoers krijg je 3,1% dividend, en Ahold Delhaize koopt geregeld eigen aandelen in. Het bedrijf is financieel stabiel en voorspelbaar, iets waar aandeelhouders veel waarde aan hechten. Daarnaast stuurt Ahold Delhaize dus sterk op het bereiken van de ESG-doelen en daarmee laat het management zien te kiezen voor de lange termijn en een duurzamere toekomst.
De financiële situatie van Ahold Delhaize
Ahold Delhaize is gewaardeerd als een aandeel zonder winstgroei, wat deels terecht is. De omzet in de winkels groeit grofweg met de economie mee en is vooral uit te breiden door meer winkels te openen. Online groeit de omzet echter wel hard met 38% in 2021. In het meest recente jaarverslag gaf het management van Ahold Delhaize aan een beursgang van bol.com in 2022 te onderzoeken.
Mogelijke beursgang bol.com
Wanneer Ahold Delhaize daadwerkelijk besluit bol.com naar de beurs te brengen, kan dit een boost voor het aandeel betekenen. Een online retailer wordt namelijk een stuk hoger gewaardeerd door beleggers dan een offline retailer. De schattingen van de marktwaarde van bol.com lopen uiteen, maar de algemene consensus is rond de 6 miljard euro. Dit zou zo’n 35 keer de winst van 2021 zijn.
Dit kan op korte termijn wat koers groei opleveren, omdat de waarde van bol.com nu niet in de 30 miljard euro beurswaarde van Ahold Delhaize terugkomt. Op lange termijn vermindert het loskoppelen van bol.com natuurlijk wel de omzetgroei van het gehele concern. We zullen zien of het daadwerkelijk tot een beursgang komt, of dat deze wordt uitgesteld net als bij bol.com’s concurrent Coolblue.
Financials (EURO in miljarden) | |||
Market Cap | 32 | Koers/winst | 14,1 |
Cash | 3,3 | Schulden | 17,1 |
2019 | 2020 | 2021 | |
Omzet | 66,3 | 74,7 | 75,6 |
Winst | 1,8 | 1,4 | 2,2 |
Bron: Jaarverslag 2021, Yahoo
Ahold Delhaize is een financieel gezond bedrijf met stabiele kasstromen. Het bedrijf is een typisch defensief aandeel, want ook in economisch onzekere tijden blijven we gewoon onze boodschappen doen. Je krijgt daarnaast een dividend van ruim 3%. De beursgang van bol.com kan het aandeel bovendien een boost geven. De huidige waardering van 14 keer de winst is prima voor de belegger die dividend en stabiliteit zoekt.
Geloof ik in het aandeel Ahold Delhaize?
Van Ahold Delhaize zijn weinig gekke dingen te verwachten. Het aandeel zal waarschijnlijk niet zo snel verdubbelen, maar de kans dat de koers opeens instort is ook verwaarloosbaar. Dit bedrijf met Nederlandse roots past bij beleggers die op zoek zijn naar een stabiel dividend. Bovendien is Ahold Delhaize actief bezig met haar groene ambities en is de beursgang van bol.com een mogelijk cadeau in de vorm van wat koersstijging.
Bij mij past het aandeel wat minder. Ik heb niet het idee Ahold Delhaize op lange termijn veel beter presteert dan bijvoorbeeld de S&P500 index. Dat wil niet zeggen dat Ahold Delhaize naar mijn mening een slechte investering is, de waardering is denk ik prima. Ik bezit geen aandelen en ben deze voorlopig ook niet van plan te kopen.
Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting! Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.