Elke maand schrijft Sebastiaan een aandeel analyse. Vorige maand schreef Sebastiaan over Tesla en dit keer is het de beurt aan het aandeel Meta. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.
Ticker: NASDAQ:FB
Een half jaar geleden schreef Ruben een interessante analyse over Facebook. Daarin sprak hij al kort over de plannen van het bedrijf om te investeren in ‘The Metaverse.’ Niet veel later kondigde Facebook aan zijn naam te veranderen in Meta. Sindsdien is er meer bekend geworden over Facebook’s plannen voor de komende jaren en zijn we een jaarverslag verder. Het aandeel is sinds Ruben’s analyse met ruim 40% gedaald. Tijd voor een nieuwe analyse!
Wat is Meta?
Facebook werd in 2004 opgericht door onder meer Mark Zuckerberg. Onder zijn leiding groeide het bedrijf sindsdien uit tot werelds grootste social mediabedrijf. In oktober werd de naam van de onderneming veranderd in Meta. Meta is het overkoepelende bedrijf van social media netwerken als Facebook, Facebook Messenger, Instagram en Whatsapp. Deze apps ken je allemaal en waarschijnlijk gebruik je er één of meerdere. Je bent niet de enige. Meta’s netwerken worden maandelijks door 3,6 miljard mensen gebruikt. Dat is bijna de de helft van de wereldbevolking.
De grootste social media netwerken op basis van maandelijks aantal gebruikers (Statista).
Meta verdient vooral geld met het verkopen van advertenties via haar ‘Family of Apps.’ Dit segment zorgde in 2021 voor een omzet van 115,7 miljard USD. Een onvoorstelbaar bedrag en een gigantische melkkoe voor het bedrijf. Doordat het grootste deel van de Westerse wereld inmiddels met de apps bedient wordt, groeit het jaarlijks aantal gebruikers steeds langzamer. De omzet en winst van deze ‘Family of Apps’ is bijna alleen nog maar te verhogen door het aantal advertenties op te voeren. Om door te blijven groeien moet Meta daarom innoveren.
Daar is het bedrijf zeker mee bezig, want Meta gaat volop investeren in ‘the Metaverse.’ Door middel van het segment ‘Reality Labs’ (2,3 miljard USD omzet in 2021) moet er een heel nieuwe virtuele wereld worden gerealiseerd, waarin Meta de regisseur is. Om dit te bereiken zullen de komende jaren tientallen miljarden dollaers worden geïnvesteerd, met het idee die later weer dubbel en dwars terug te verdienen. Over de plannen met ‘The Metaverse lees je meer bij het competitieve voordeel.
Meta is dus een bedrijf in transitie. Het bestaande business model (Family of Apps) loopt tegen haar omzet- en winst grenzen aan, waardoor er is besloten groots te investeren in nieuwe technologie van ‘the Metaverse.’ De melkkoe wordt ingezet om hopelijk een nieuwe melkkoe te creëren.
Het competitieve voordeel van Meta
Het verdienmodel van Meta
Zo’n beetje iedereen in de Westerse wereld gebruikt de ‘Family of Apps’, omdat we met z’n allen sociaal willen zijn. Appen, scrollen door Insta en een berichtje plaatsen op Facebook. Jij kunt wel zonder deze apps, maar toch ook weer niet. Hier vind jij je vrienden en je vrienden jou. Daarom blijven we deze apps gebruiken en dit geeft Meta een enorm sterke positie. De gebruikers zijn namelijk het goud van Meta. Wanneer je niet voor een product betaalt, ben je vaak zelf het product.
Het verdienmodel werkt eigenlijk heel simpel, want Meta verdient haar geld met het verkopen van advertentieruimte in deze apps. Doordat de apps zoveel gebruikers hebben en Meta daardoor zoveel data over je heeft, kunnen adverteerders heel precies potentiële klanten targetten (jij en ik). De slimme algoritmes van Meta helpen de adverteerders om zoveel mogelijk omzet uit hun advertentiebudgetten te halen. Wanneer je online wil adverteren kun je daarom moeilijk om Facebook en Instagram heen.
Het enorme netwerk zorgt er dus voor dat wij blijven plakken in de ‘Family of Apps’, waardoor adverteerders graag blijven adverteren. Dit geeft Meta een enorm sterke positie.
De advertentiemarkt
De apps van Meta kunnen dus bijna niet meer groeien qua gebruikersaantallen. De groei van het aantal gebruikers neemt dan ook langzaam af en afgelopen kwartaal (Q4 2021) had het bedrijf voor het eerst in de geschiedenis minder dagelijkse gebruikers dan het kwartaal ervoor. Om ook in de toekomst te blijven groeien moet er dus geïnvesteerd worden en Meta kiest voor ‘the Metaverse’.
‘The Metaverse’ kun je het beste zien als de volgende generatie internet. Het staat nog in de kinderschoenen en veel partijen zijn ermee bezig (bijvoorbeeld Microsoft). De bedoeling is dat de ‘Metaverse’ een combinatie wordt tussen de normale en de digitale wereld. Denk daarbij aan 3D brillen, het creëren van een eigen digitale persoonlijkheid en het kunnen kopen van digitale spullen. De tijd zal leren of en hoe ‘The Metaverse’ zal gaan werken. Meta wil er in ieder geval op tijd bij zijn, om te zijner tijd ook daar zoveel mogelijk advertentieruimte te kunnen verkopen.
Wat is the Metaverse?
Concurrentie van het aandeel Meta
De concurrentie komt in allerlei vormen en ze strijden eigenlijk met zijn allen om schermtijd. Zolang jij met je neus in je smartphone zit, kunnen apps namelijk advertenties aan je tonen. Daarom komt de concurrentie uit allerlei hoeken. Op het gebied van social media timmeren Tiktok, Snapchat en Pinterest aan de weg. Daarnaast is Youtube een belangrijke speler in de ‘schermtijdmarkt.’ Voor mij is het onmogelijk om toekomstige concurrentie te voorspellen, want wie kende Tiktok al drie jaar geleden? Concurrenten kunnen dus uit het niets opstaan.
Bedreigingen van het aandeel Meta
Meta handelt plat gezegd in de data van haar gebruikers. Daarom hebben ze veel te maken met privacywetgeving, welke steeds strenger wordt. Het meest recente incident is een conflict tussen Meta en Europese Unie over de uitwisseling van data tussen de Verenigde Staten en Europa. Meta dreigt Facebook en Instagram offline te halen in de EU als deze wetgeving wordt doorgezet.
Naast het conflict met de EU, heeft de advertentie industrie te maken met strengere privacyregels binnen Apple’s besturingssysteem iOS. Gebruikers van Apple apparaten kunnen nu eenvoudiger hun persoonlijke data afschermen. Dit heeft als gevolg dat de effectiviteit van advertenties lastiger te meten is. Deze verandering kost Meta naar schatting 10 miljard USD aan omzet in 2022.
Strengere privacywetgeving is een constante dreiging voor Meta. Hoe meer Meta over je weet (minder privacy), hoe beter ze kunnen adverteren. Als de wetgeving strenger wordt, dan heeft dit een negatieve impact op de advertentie inkomsten van Meta.
Conclusie van het competitieve voordeel van Meta
Er zijn veel onzekerheden rond het bedrijf. Desondanks is Meta met afstand het grootste en dominantste social mediabedrijf ter wereld. Daarnaast weten ze zich al twee decennia constant te vernieuwen in de vluchtige wereld van social media en weten ze om te gaan met sterke concurrentie en strenger wordende wetgeving.
Het management van Meta
Oprichter Mark Zuckerberg staat nog steeds aan het roer van Meta. Ondanks dat hij pas 37 is, heeft hij met zijn Facebook alles al meegemaakt. Facebook maakte hem een machtig en vermogend mens, maar niet per se populair. Hij mocht zich al meermaals in de rechtbank verantwoorden voor monopolistische praktijken en het opzoeken van de grenzen qua data privacy. Zuckerberg is een controversieel persoon met een twijfelachtige ethische moraal.
Hij is nog steeds de almachtige man binnen Meta en is met zo’n 13% van de aandelen grootaandeelhouder. Het volgende hoofdstuk in zijn jongensdroom is dus de Metaverse. Je kunt alles van deze man vinden, maar hij weet wel hoe je een enorm groot en winstgevend bedrijf neerzet. Hij heeft de leeftijd, het eigenaarschap en de visie om het bedrijf ook door de volgende fase heen te leiden.
De financiële situatie van het aandeel Meta
Veel onzekerheden rond het aandeel Meta waren ook ten tijde van Ruben’s artikel al aanwezig. Wat Meta sindsdien vooral heeft afgestraft is het jaarverslag welke afgelopen februari werd gepubliceerd. Het bedrijf daalde binnen een week tijd met 30%, doordat beleggers zich zorgen maken over de groeivooruitzichten en over grote investeringen in de Metaverse. De vraag is hoe rationeel deze koersdaling is.
In de basis is Meta financieel gezien een kerngezond bedrijf. Ze hebben veel geld in kas, een alsmaar groeiende omzet en winst en zelfs de verwachtingen voor de komende jaren zijn prima. Analisten verwachten gewoon een verdere jaarlijkse groei van zowel omzet als winst, ondanks al die investeringen in nieuwe technologie.
Financials (USD in miljarden) | |||
Market Cap | 510 | Koers/winst | 13,6 |
Cash | 16,6 | Schulden | 0 |
2019 | 2020 | 2021 | |
Omzet | 71,0 | 86,0 | 117,9 |
Winst | 18,5 | 29,1 | 39,4 |
Bron: Yahoo Finance
Voor dit pakket aan cijfers betaal je iets minder dan 15 keer de winst van 2021. Dat is een waardering die je normaal ziet bij bedrijven welke weinig tot geen groei qua winst maken. Meta is echter nog steeds een groeiend bedrijf, waardoor de waardering van het aandeel erg laag is. Dat heeft alles te maken met een negatief sentiment rondom Meta, waardoor investeerders sceptisch zijn over de toekomstvooruitzichten.
Conclusie: Geloof ik in het aandeel Meta?
De toekomst kan ik niet voorspellen en Meta heeft zeker te maken met verschillende uitdagingen. In hoofdlijnen zie ik drie mogelijke scenario’s voor het aandeel.
Het doemscenario:
De Metaverse wordt een flop en Meta’s advertentie inkomsten groeien bijna niet meer. Het gevolg is dat de miljardeninvestingen in de Metaverse moeten worden afgeschreven. Gelukkig kan het bedrijf dit betalen. Uiteindelijk blijft er dan waarschijnlijk een bedrijf over met stabiele kasstromen en een dominante marktpositie, als een soort waarde aandeel. Dit scenario is grofweg hoe het aandeel momenteel is gewaardeerd.
Het ‘normale’ scenario’:
Laten we hiervoor de gemiddelde analistenverwachtingen nemen. Die weten veel meer van het bedrijf dan ik. Volgens de professionals blijft Meta zo’n 10 á 15% per jaar groeien qua omzet en winst. In dat geval is het bedrijf op de huidige koers ondergewaardeerd en zit er de nodige rek naar boven in.
Het gunstige scenario:
Meta wordt koning van de Metaverse en groeit nog jaren keihard door (20%+ per jaar). Dit is geen onrealistisch scenario, maar de Metaverse staat nog in de kinderschoenen en het is de vraag of dit een commerciële goudmijn wordt of niet. Mocht dit scenario uitkomen, dan kan de koers van Meta prima verdubbelen de komende jaren.
Zelf was ik tijden in dubio of het ik het aandeel Meta moest kopen of niet, maar heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt en een aantal Meta aandelen gekocht. Meta is financieel gezien een enorm gezond bedrijf met de oprichter aan het roer. Als ik daarnaar kijk, in combinatie met de huidige waardering, dan is Meta een super interessante investering met weinig neerwaarts risico en veel opwaarts potentieel.
Is het aandeel Meta een potentiële melkkoe of kun je beter je handen er niet aan branden? Laat het me weten: info@getfired.nl.
Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting! Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.