0

Elke maand schrijft Jelle een aandeel analyse. Vorige maand schreef Jelle over Airbnb en dit keer is het Tesla aandeel aan de beurt. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.

Ticker: NASDAQ:TSLA

Tesla kennen we allemaal als producent van elektrische auto’s. Het is niets teveel gezegd om te stellen dat Tesla de elektrificering van auto’s heeft versneld. Het bedrijf slaagde er namelijk als eerste in om op grote schaal betaalbare en kwalitatief hoogwaardige elektrische auto’s te produceren. Het gaf Tesla een soort cultstatus en vroege beleggers zijn hiervoor beloond met torenhoge rendementen. Ook anno 2022 is Tesla ongekend populair onder particuliere beleggers. Of ik het Tesla aandeel een interessante investering vind, lees je in dit artikel.

Wat is Tesla?

Tesla werd in 2003 opgericht door Martin Eberhard en Marc Tarpenning met als doel een elektrische sportwagen te produceren. Een jaar later kwam Elon Musk aan boord als investeerder, die de potentie van elektrische auto’s zag. In 2008 besloot Musk zijn volledige privévermogen in Tesla te investeren en vanaf dat moment is hij de grote roerganger. Ondanks turbulente beginjaren is Tesla inmiddels de autoproducent met de hoogste beurswaarde en is Musk als gevolg daarvan een van werelds rijkste personen.

Tesla haalt ongeveer 90% van de omzet uit het verkopen van elektrische auto’s. De groei die Tesla hierin laat zien is ongekend. Waar er in 2017 ongeveer 100.000 auto’s werden verkocht, waren dit er in 2021 ruim 930.000. Tesla mikt de komende jaren op een groei van zo’n 50% per jaar. Dat zou betekenen dat er in 2023 2 miljoen Tesla’s per jaar van de band rollen en een lange termijn doel van 20 miljoen voertuigen rond 2030. Dit is niet eens zo onrealistisch, omdat Tesla de productiecapaciteit aan het vergroten is. Zo staan er twee megafabrieken, zogenaamde ‘Giga Factories,’ op het punt geopend te worden in Texas en Berlijn.

Naast de productie van auto’s is Tesla bezig met een aantal andere projecten. Deze bevinden zich vooral in de hoek van het opwekken en opslaan van elektriciteit. Een voorbeeld is de ‘Solar Roof’; dit ziet er uit als een normaal dak, maar met geïntegreerde zonnepanelen. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in de ontwikkeling van een elektrische vrachtwagen, de Tesla Semi.

Tip: lees zelf het jaarverslag van Tesla. Het is geschreven in begrijpelijk taal en telt slechts 37 pagina’s.

Tesla heeft duidelijk de wind in de rug en de blik op de toekomst. In volgende alinea ga ik dieper in op wat Tesla onderscheidt, of niet, van de concurrentie.

Het competitieve voordeel van Tesla

Van een brutale uitdager van de traditionele auto industrie is Tesla geëvolueerd naar een leider op het gebied van elektrische voertuigen. Het competitieve voordeel wat ze hebben ontwikkeld is meervoudig.

Tesla competitief voordeel 1: Het merk Tesla

Tesla in het algemeen en Elon Musk specifiek hebben een soort cultstatus ontwikkeld. Een Tesla is een statussymbool geworden wat gelijk staat aan exceptionele producten en topservice. Alles wat Elon Musk aanraakt lijkt in goud te veranderen. Dat geldt ook voor de vroege investeerders in Tesla. Als je drie jaar geleden aandelen had gekocht, dan was je investering nu 15 keer zoveel waard geweest. De hype rondom Tesla heeft de naamsbekendheid nog een extra zet gegeven.

Tesla competitief voordeel 2: Efficiënte productie

Bijna niemand in de auto industrie geloofde dat elektrisch rijden grootschalig toegepast kon worden. Elon Musk en Tesla hadden dit geloof wel en zijn gaan innoveren. Stap voor stap kwam het bedrijf dichterbij een betaalbare en kwalitatief hoogwaardige auto. Tegen de tijd dat de rest van de auto industrie wakker werd, had Tesla al een enorme technologische voorsprong opgebouwd. Het bedrijf blinkt uit in efficiënte productie en hoogwaardige producten.

Tesla vat dit als volgt samen: Manufacturing is Tesla’s critical core competency. We believe competitiveness in the EV market will be determined by the ability to add capacity across the supply chain and ramp production (jaarverslag 2021).

Die heldere visie heeft erin geresulteerd dat Tesla inmiddels de hoogste operationele marges, grofweg winstgevendheid, van de auto industrie kan laten zien.

Tesla competitief voordeel 3: Superieure software 

Naast innovatie in productie en hardware is Tesla altijd gefocust geweest op software. Specifiek software om uiteindelijk auto’s zelf te kunnen laten rijden. Deze zogenaamde Full Self-Driving (FSD) software moet de winstgevendheid in de toekomst verder stuwen. FSD moet ervoor zorgen dat autorijden veiliger wordt en dat auto’s meer gebruikt kunnen worden. Er rijden in de VS inmiddels 60.000 voertuigen rond om de software te testen.

tesla aandeel

De industrie reuzen zijn wakker

Musk mikt hoog met het doel van 20 miljoen voertuigen produceren in voor 2030. Een enorm ambitieus doel, helemaal omdat Tesla niet alleen is. Alle grote automotive spelers investeren enorm in elektrificatie. Zo wil Volkswagen in 2025 de grootste producent zijn van elektrische auto’s en daarvoor investeert het meer dan 100 miljard USD. Je komt geen jaarverslag tegen van een automaker, zonder grote ambities op het vlak van elektrificatie. Daarnaast komen er nieuwe concurrenten bij zoals Nio, Rivian en Lucid Motors.

Wat Tesla momenteel uniek maakt tussen al deze partijen is de combinatie van schaal en innovatie. Aan de ene kant is het bedrijf al ver voorbij de start-up fase en is het ze gelukt op grote schaal auto’s te produceren. Daarbij is het bedrijf nog steeds extreem innovatief en hierin sneller dan de traditionele automakers. Zo lukt het Tesla om de concurrentie voor te blijven zowel bij de hard- en software van de auto’s, als het kostenefficiënt produceren van diezelfde auto’s. De concurrentie doet er echter inmiddels alles aan om Tesla’s voorsprong te verkleinen.

Tesla is uitstekend gepositioneerd in een enorme markt

De voorspelling is dat er in 2030 15 keer zoveel elektrische voertuigen worden verkocht als in 2020. De transitie naar elektrisch rijden staat dus nog in de kinderschoenen. Tesla heeft een uitstekende positie verworven in een markt waarin nog enorm veel groei zit. De strijd is echter pas net begonnen en de concurrentie komt van alle kanten. De winnaars van de toekomst aanwijzen is daardoor extra moeilijk, al heeft Elon Musk sterke kaarten in handen.

Het management

Elon Musk, de ‘Rockstar CEO’ van Tesla. Hoewel hij niet de oprichter is, kocht bij zich al vroeg in bij het bedrijf. Het grote succes van Tesla is grotendeels aan zijn lef en lange termijn visie te danken. Elon Musk is een typische serie ondernemer. Zo investeerde hij in Tesla zijn vermogen welke hij met zijn eerdere onderneming Paypal had verdiend. Tegenwoordig is hij naast eigenaar van Tesla ook eigenaar van ruimtevaartorganisatie SpaceX en werkt hij aan meerdere innovatieve transportoplossingen.

Musk is grootaandeelhouders van Tesla met 18% van de aandelen. Hij is daarmee de absolute baas en die macht gebruikt hij. Zo is hij op Twitter beroemd en berucht, waar hij veelvuldig zijn mening over van alles en nog wat geeft. In augustus 2018 dreigde hij bijvoorbeeld Tesla van de beurs te halen, waardoor de koers van het aandeel alle kanten op ging. Hiervoor heeft hij rechtszaken van beleggers aan zijn broek gekregen. Ook is Musk berucht in de crypto wereld. Zijn tweets zorgen voor enorme schommelingen in de koersen van crypto munten.

tweets van elon musk tesla aandeel
*Bron: Mashable India

Elon Musk is een uitgesproken en controversieel figuur en je haat hem of je houdt van hem. Tesla en Elon Musk zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: wanneer je gelooft in Tesla, geloof je in Musk en viceversa. Mijn respect heeft hij allang gewonnen, want dankzij hem is de transitie naar elektrisch rijden in een stroomversnelling gekomen. De ambities van Tesla zijn torenhoog en in de verwezenlijking daarvan is Musk de sleutel.

Wil je meer over Elon Musk leren? Dan kan ik je dit boek aanraden.

De financiële situatie van het Tesla aandeel

Tesla is in de beginjaren een aantal keer dichtbij een faillissement geweest. Die onzekere tijden zijn voorbij, want inmiddels boekt het bedrijf forse winst en is het financieel hartstikke gezond. De winst kwam in 2021 uit op 5,5 miljard USD en 17,5 miljard in kas. Dit zijn indrukwekkende cijfers voor een bedrijf welke nog vol gas aan het investeren is in de toekomst. Hoewel het in 2021 6,5 miljard investeerde in nieuwe productiefaciliteiten, bleef er nog een vrije kasstroom over van ruim 5 miljard. 

Die berg met cash is een belangrijk wapen. Tesla vat het prachtig samen in het jaarverslag: We have sufficient liquidity to fund our product roadmap, long-term capacity expansion plans and other expenses.

Tesla financiert zijn groei dus geheel zelf en is hierdoor niet afhankelijk van externe partijen.

Financials (USD in miljarden) 
Market Cap927Koers/winst190
Cash17,6Schulden1,4
201920202021
Omzet24,631,553,8
Winst-0,90,7 5,5

Bron: Jaarverslag Tesla

Tesla waardering

Om de waardering van het Tesla aandeel is al jaren veel te doen. Qua beurswaarde is het bedrijf veruit de grootste ter wereld, maar qua productie voorlopig nog niet. De grootste automaker ter wereld, Toyota, heeft een beurswaarde van 270 miljard USD en maakt zo’n 27 miljard winst. Je betaald dus 10 keer de winst van 2021 voor het aandeel Toyota. Voor het Tesla aandeel betaal je meer dan 100 keer de winst.

Enigszins is het appels met peren vergelijken. De ietwat stoffige en weinig groeiende automaker Toyota, versus het flitsende en keihard groeiende Tesla. Desondanks is het enorm belangrijk om met de waardering van Tesla rekening te houden, voordat je investeert. Tesla moet namelijk nog jaren verschrikkelijk hard groeien om met deze waardering een mooi rendement te maken. Wanneer de resultaten een aantal keer tegenvallen, wat realistisch is wanneer deze dusdanig hoog zijn, dan kan het Tesla aandeel tientallen procenten dalen.

elon musk tesla aandeel
*(c) dpa-Zentralbild/dpa-pool

Conclusie: Geloof ik in het Tesla aandeel?

Tesla is wat mij betreft een fantastisch bedrijf, maar met een risicovolle waardering. Ik heb veel vertrouwen in Tesla’s lange termijn. Echter is Tesla geprijsd alsof het de hele elektrische automarkt domineert aan het einde van dit decennium. Die voorspelling is mij te gewaagd. De concurrentie is inmiddels wakker en zal zich niet zomaar gewonnen geven.

Tesla wil de komende jaren met 50% per jaar groeien. Mocht het bedrijf hierin slagen, dan ben je op lange termijn als belegger spekkoper. Hoewel ik Tesla en vooral haar aandelenkoers al meerdere keren heb onderschat, laat ik Tesla voor dit moment lopen. Ik verwacht de komende jaren (2 á 3) weinig of zelfs een negatief rendement op het Tesla aandeel, vanwege de uit de hand gelopen waardering. Mocht het Elon Musk lukken om daadwerkelijk jaarlijks 20 miljoen voertuigen te maken, dan heb ik het compleet mis.

Wel hou ik Tesla met een schuin oog in de gaten. Mocht de koers daadwerkelijk een keer ver dalen terwijl het bedrijf gewoon mooie resultaten blijft boeken, dan stap ik wellicht in. Voor mij is het Tesla aandeel pas interessant bij een prijs van 450 USD of lager, wat de helft is van de huidige waardering. 

Bijna elke belegger heeft een mening over het aandeel Tesla. Durf jij het wel aan? Heb ik het compleet mis in mijn analyse? Een reactie waarderen we altijd.



Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting!

Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Jelle

Jelle

"Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Jelle Pieper, mede-oprichter van Get Fired.

Leave a Reply