0

Vanaf 2022 schrijft Jelle één keer per maand een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Just Eat Takeaway en deze week schrijft hij over het aandeel Airbnb. Wil je investeren in een los aandeel? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.

Ticker: NASDAQ:ABNB

Een van de mooie dingen aan de aandelenbeurs is dat je een stukje eigenaar kunt worden van veel van je favoriete merken. Zoals Apple aandelen kopen in plaats van de nieuwste Iphone of investeren in Ahold Delhaize in plaats van impulsaankopen in de Albert Heijn doen. De vaste volgers van het Get Fired Instagram kanaal weten dat Inge en ik al reizende onze onderneming opbouwen. Om goede plekken te vinden waar we reizen en werken kunnen combineren, gebruiken we meestal Airbnb. Waarom ik wel of geen Airbnb aandelen heb, lees je in deze analyse.

Wat is Airbnb?

Airbnb is de online plek waar je authentieke slaapplekken en activiteiten vindt voor jouw reis. In 2007 werd het bedrijf opgericht en anno 2022 is het een niet meer weg te denken merk in de reiswereld. Het platform heeft inmiddels meer dan 4 miljoen unieke slaapplekken en er zijn al meer dan een miljard boekingen verwerkt.

De basis onder het succes van Airbnb is vertrouwen. Via het platform kunnen gastheren/vrouwen (hosts) en gasten elkaars profiel bekijken, worden betalingen verwerkt en is het eenvoudig communiceren via de gebruiksvriendelijke chatfunctie. De host kan zelf kiezen of een gast wordt geaccepteerd; een gast met slechte beoordelingen laat je natuurlijk niet toe in jouw zorgvuldig gebouwde boshut. Andersom heeft een betrouwbare en hoog gewaardeerde host veel toegevoegde waarde voor haar gasten.

De focus op het verzorgen van optimale reiservaringen is mooi samengevat in de missie van het bedrijf:

Airbnb’s mission is to create a world where anyone can belong anywhere and we are focused on creating an end-to-end travel platform that will handle every part of your trip.

Airbnb voegt met het platform aan twee kanten waarde toe. Als host kun je op een eenvoudige manier jouw diensten aanbieden. Een appartement verhuren is nog nooit zo makkelijk geweest. Je kunt zelfs een slaapkamer die je over hebt aanbieden of je huis verhuren terwijl je zelf op vakantie bent. Aan de andere kant, als gast, kun je via het platform eenvoudig authentieke slaapplekken en activiteiten boeken. Dat alles op een enorm gebruiksvriendelijk platform. 

Het businessmodel is zoals bij de meeste platformen; Airbnb verdient een commissie aan de transacties die op het platform worden gedaan. De host betaald 3% commissie en gast 12%. Dit businessmodel is heel efficiënt, want je kunt op Airbnb vaak een heel appartement huren voor dezelfde prijs of minder als een hotelkamer in dezelfde wijk.

aandeel airbnb
*Via Airbnb kom je op de mooiste plekjes. Bron: RTL nieuws.

Het competitieve voordeel van Airbnb

De connectie tussen host en gast is wat Airbnb uniek maakt. Dit zorgt ervoor dat de service over het algemeen heel goed is en de plekken authentiek. De host is vaak de trotse eigenaar van het plekje, die net wat meer zijn best doet dan de gemiddelde werknemer in een hotel. Airbnb is het gelukt het eerste grote platform te zijn welke succesvol hosts en gasten verbindt. Hierdoor heeft Airbnb drie belangrijke competitieve voordelen.

  1. Netwerkeffect: Naarmate het aanbod van slaapplekken groeit, wordt het aantrekkelijker voor reizigers om Airbnb te gebruiken en vice versa.
  2. Merknaam: Iedere reiziger kent ondertussen Airbnb. Hierdoor hoeven ze minder aan marketing te spenderen, omdat je rechtstreeks naar de website gaat.
  3. Gebruikservaring: Het platform werkt fantastisch, waardoor je terug blijft komen.

Dit resulteert in een enorm sterke combinatie, waardoor het aandeel Airbnb voorlopig lastig van de troon te stoten is door concurrentie. De reiswereld is bovendien enorm. Bij de beursgang in 2020 gaf Airbnb aan dat de markt die ze met de huidige diensten kunnen bedienen te schatten is op 1,5 triljoen USD (11 nullen). In zo’n grote markt ben je natuurlijk niet alleen. Booking.com is met 9 miljard omzet in 2021 de grootste concurrent, maar richt zich meer op verhuur van hotelovernachtingen. Een directe concurrent met enige grote is er naast Booking.com momenteel niet.

Disruptie verloopt bijna nooit soepel en zo is het ook met Airbnb. Door het succes van verhuren via Airbnb werden appartementen in bepaalde steden niet meer aan locals verhuurd, maar aan de meer lucratieve toeristen. Ook Amsterdam had hieronder te leiden en besloot daarom in bepaalde wijken een verbod af te kondigen op verhuur van woningen aan toeristen. Dit maakt regelgeving een bedreiging voor het competitieve voordeel.

Het business model is uniek, waarmee het Airbnb aandeel een enorm competitief voordeel heeft. Daarnaast heeft het bedrijf enorm veel groeipotentieel. Je blijft terugkomen als je eenmaal gebruik heb gemaakt van het platform. Airbnb blijft de komende jaren groeien omdat nog steeds enorm veel mensen het platform moeten ontdekken. En het bedrijf sluit goed aan op de trend van plaatsonafhankelijk werken, die sinds de corona-crisis alleen maar gegroeid is. Het sterke competitieve voordeel in combinatie met een gigantisch marktpotentieel, maakt Airbnb uitstekend gepositioneerd voor de toekomst.

aandeel airbnb georgia populair
*Een populaire Airbnb plek. Bron: Elle.

Het management

De oprichters Brian Chesky (CEO), Joe Gebbia en Nathan Blecharczyk hebben nog steeds sleutelfuncties binnen de organisatie. Samen hebben ze zo’n 33% van de aandelen in handen. Dit is een gigantische hoeveelheid, aangezien het bedrijf momenteel een beurswaarde heeft van ongeveer 100 miljard USD. Over hun lange termijn focus hoef je daardoor niet in te zitten.

Brian Chesky is een jonge (40 jaar) en charismatische CEO. Hij is populair bij de werknemers en heeft een heldere visie voor Airbnb. Hij denkt dat de reiswereld gaat veranderen. Wonen, online werken en reizen gaan meer gecombineerd worden dan ooit. Die plek kan overal ter wereld zijn en natuurlijk kan Airbnb hier een grote rol in spelen. In deze video legt hij uit hoe hij deze wereld voor zich ziet.

De financiële situatie

Een redelijk nieuw bedrijf, welke ontzettend snel groeit in een enorme markt met een charismatische CEO aan het roer. Dat kan bijna maar één ding betekenen: een enorm hoge waardering. In het geval van Airbnb is dat dan ook zeker het geval. Het aandeel Airbnb heeft in 2021 geen winst gemaakten met een verwachte omzet van 5,9 miljard USD betaal je zo’n 18 keer de omzet voor het bedrijf.

Financials (USD in miljarden) 
Market Cap104Koers/winst
Cash7,9Schulden1,8
201920202021
Omzet4,83,45,9*
Winst-0,7-4,7-0,4*

Bron: Yahoo Finance & Airbnb. *Verwachting door analisten

De omzet- en winstcijfers zijn enorm wisselend. De schommelingen in omzet, vooral de daling in 2020, hebben alles te maken met de pandemie die de reissector keihard raakte. Het grote verlies is hier deels aan te wijten, maar vooral (2,8 miljard) door eenmalige kosten als gevolg van de beursgang datzelfde jaar. Voor 2021 wordt er een hogere omzet verwacht dan in het pre-corona jaar 2019.

Beleggen gaat natuurlijk over de verwachtingen voor de toekomst. Hier is Airbnb uitstekend voor gepositioneerd met een enorm sterke balans en hoge omzet- en winstverwachtingen. 2022 moet het eerste jaar worden waarin Airbnb winst maakt, al realiseert het bedrijf in 2021 al een positieve kasstroom. De gemiddelde verwachting van analisten is een omzet van 7,3 miljard USD in 2022, een stijging van zo’n 25% ten opzichte van 2021. Veel zal natuurlijk wel afhangen van de ontwikkelingen rondom Covid-19.

Ook voor de lange termijn wordt er veel groei verwacht, iets wat we al behandelden bij het competitieve voordeel. De hoge verwachtingen rondom Airbnb vertalen zich in de waardering van het aandeel: voor Airbnb betaal je zo’n 18 keer de verwachte omzet van 2021 en winst wordt er dus nog niet gemaakt. Dat maakt het een enorm prijzig en daarmee risicovol aandeel, omdat Airbnb nog veel te bewijzen heeft.

Conclusie: Geloof ik in het aandeel Airbnb?

Als gebruiker waardeer ik het platform enorm. Door Airbnb ben ik op fantastische plekken gekomen voor een eerlijke prijs. Daarnaast waardeer ik de ondernemingskansen die het platform biedt. Maak een geweldige plek voor gasten om te verblijven en Airbnb zorgt voor de marketing. Dan kun jij je als host richten op je core business: gastvrijheid. Deze propositie zorgt ervoor dat de toekomst van Airbnb rooskleurig is, al brengt Covid-19 voorlopig de nodige onzekerheden met zich mee. 

Of ik ook in het aandeel Airbnb geloof is een tweede. Airbnb voldoet aan alle factoren om de komende jaren hard te groeien: een sterk competitief voordeel in een enorme markt, een visionaire oprichter aan het roer en een gezonde financiële balans. De hoge waardering zorgt er echter voor dat Airbnb momenteel voor mij geen interessante investering is. Wellicht komt er in de toekomst een gunstig instapmoment, want in het bedrijf Airbnb heb ik veel vertrouwen.



Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting!

Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Jelle

Jelle

"Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Jelle Pieper, mede-oprichter van Get Fired.

Leave a Reply