0

Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Ruben over Beyond Meat en deze week schrijft Jelle over het aandeel Just Eat Takeaway. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.

Ticker: AMS:TKWY

De eer is aan mij om de laatste aandeel analyse van 2021 te schrijven. Als afsluiter gaan we nogmaals kijker naar Just Eat Takeaway.

Wat is Just Eat Takeaway?

Ruben schreef op 3 februari dit jaar al een analyse over Just Eat Takeaway. Sindsdien is er enorm veel gebeurd omtrent het bedrijf en daarom verdient het aandeel een nieuwe analyse. Een mailtje van een van onze lezers, Wouter, was het laatste zetje wat ik nodig had om dit interessante bedrijf onder de loep te nemen. 

Voor de unieke lezer die het platform niet kent: je kunt hier eten bestellen om thuis te laten bezorgen en de deelnemende restaurants dragen hier commissie voor af. Hoe meer aanbod van restaurants op het platform, hoe aantrekkelijker voor jou als klant. Andersom willen de restaurants natuurlijk gebruik maken van het platform met de meeste gebruikers. Daarnaast kunnen restaurants tegen een vergoeding gebruik maken van de bekende oranje Just Eat Takeaway bezorgers.

Oprichter Jitse Groen heeft sinds hij de website thuisbezorgd.nl in 1999 lanceerde, destijds was hij nog student, het bedrijf uitgebouwd tot een van de grootste maaltijdbezorgers ter wereld. Nog steeds staat hij aan het roer van Just Eat Takeaway. Jitse is van mening dat alleen de sterkste speler in een markt overleefd. Daarom begon hij al in de eerste jaren van het bedrijf met overnemen van concurrenten. Ruben is hier in het vorige artikel uitgebreid op ingegaan. Wat belangrijk is daaruit mee te nemen, is dat dit jaar de overname van het Amerikaanse Grubhub is afgerond. 

Het competitieve voordeel van Just Eat Takeaway

De markt voor maaltijdbezorging is nog vol in ontwikkeling. De dominante spelers verschillen per land, maar doordat de gehele markt groeit is er ruimte voor verschillende spelers. Het competitieve voordeel is vooral te behalen door de grootste speler in een markt te zijn. Daardoor kunnen vaste kosten namelijk verdeeld worden over meerdere klanten, waardoor een bedrijf relatief lagere kosten heeft dan de kleinere concurrenten. 

Het zijn van marktleider in zoveel mogelijk landen is daarom een van de speerpunten van de strategie van Just Eat Takeaway. Momenteel zijn ze in 17 landen marktleider. In de belangrijke Amerikaanse markt helaas niet, waar het overgenomen Grubhub slecht 15% marktaandeel heeft. Concurrenten DoorDash en UberEats hebben respectievelijk 57% en 24% marktaandeel. Grubhub is hier dus zelfs verre van een marktleider.

Bron

Het competitieve voordeel vind ik steeds lastiger uit te leggen in de markt van maaltijdbezorging. Eerst dacht ik, in navolging van wat CEO Jitse Groen graag roept, dat de markt op een gegeven moment beheerst zal worden door een ‘superspeler.’ De kans dat dit uiteindelijk Just Eat Takeaway zou worden, was niet onrealistisch. Een soort Amazon van de voedselbezorging. 

Inmiddels kijk ik wat anders tegen deze markt aan. Of de markt beheerst zal gaan worden door ‘een superspeler’ weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de markt enorm competitief en enorm groot is en dat het lastig is je te onderscheiden als bedrijf. Een recept voor een jarenlange oorlog om de markt te veroveren met miljarden aan marketinguitgaven als belangrijkste wapen.

Daarnaast speelt er nog wat anders; meer regelgeving. Waar in eerste instantie de maaltijdbezorgers als ZZP’ers werden ingehuurd, is dit in steeds meer landen niet meer geoorloofd. Daardoor moeten de bedrijven de bezorgers in dienst nemen, wat meer kosten met zich mee brengt. Just Eat Takeaway heeft hier al op geanticipeerd, door bezorgers in dienst te nemen.

Tenslotte is er ook aan de opbrengstenkant wrijving. Zo probeert bijvoorbeeld New York regelgeving in te voeren die een maximum stelt aan wat ‘voedsel bezorg platformen’ aan commissie mogen rekenen. Just Eat Takeaway verzet zich hier hevig tegen met rechtszaken en is optimistisch dat dit in strijd met de Amerikaanse grondwet is. 

Hoewel de markt groot is en er nog enorm veel groeipotentie in zit, moet ik vanaf een afstandje concluderen dat dit geen markt is waar ik mijn geld in wil investeren. Bedrijven moeten gewoon te hard schreeuwen (marketing), om klanten te vertellen dat hun platform de beste is. Daarmee zeg ik niet dat Just Eat Takeaway een slecht bedrijf is. Het is meer dat de markt momenteel te competitief is en het competitief voordeel te onduidelijk, om hier met een gerust hart in te investeren.

Het management

Hoewel we normaal vooral kijken naar de hoeveelheid aandelen die het management in bezit heeft, is het in het geval van Just Eat Takeaway interessant om eens naar de top drie te kijken. 

Frontman Jitse Groen is nog steeds grootaandeelhouder met 7,2% van de aandelen, wat natuurlijk super is. Het is namelijk ook in zijn belang de aandelenkoers weer eens de goede kant op te sturen. Als je Jitse Groen hoort praten, hij verschijnt veelvuldig in de media, dan is het lastig niet voor zijn glasheldere visie en grote ambities te vallen. Daarnaast heeft hij de afgelopen 21 jaar bewezen de werking van de bezorgmarkt te snappen.

Nummer twee op de lijst is ‘The Baupost Group’ van Seth Klarman. Deze legendarische 64-jarige investeerder kocht zich vanaf augustus in en heeft inmiddels ruim 5% van de aandelen. Klarman investeert voor de lange termijn en is een echte waardebelegger. Het feit dat hij groot instapt in Just Eat Takeaway, verteld dat hij van mening is dat het aandeel ondergewaardeerd is. Klarman verslaat al jaren de beurs; in die zin kun je dus beter naar zijn mening luisteren dan naar de mijne.

Cat Rock is de andere grote investeerder in het bedrijf. Deze activistische aandeelhouder is vaak erg kritisch op Just Eat Takeaway. Zij zijn dusdanig activistisch dat er een speciale website is met documenten die Cat Rock stuurt aan het management met de veelzeggende naam https://justeatmustdeliver.com/. Cat Rock wil dat Grubhub weer wordt verkocht en Just Eat Takeaway de focus legt op het verder veroveren van Europa. 

Grubhub lijkt namelijk matig aan te sluiten op de strategie Just Eat Takeaway: het is geen marktleider en dat zal het zeer waarschijnlijk ook niet worden. Daarom volg ik de gedachtegang van Cat Rock. Buiten de Verenigde Staten presteert Just Eat Takeaway enorm goed, met een heldere strategie. Mocht je meer interesse hebben in de bedrijfsstrategie, dan raad ik je aan het Capital Markets Day document te lezen van Just Eat Takeaway van afgelopen oktober.

De overname van de Amerikaanse nummer drie lijkt op het eerste gezicht een strategische misser te zijn of ziet Jitse Groen iets wat wij niet zien? Tot nu toe bewijst hij elke keer zijn gelijk en heeft Jitse een super heldere visie, maar het op deze manier willen veroveren van de wereld heeft soms wat weg van grootheidswaanzin. Linksom of rechtsom: het is tijd dat de beloftes van het Just Eat Takeaway management worden omgezet in resultaten. De aandeelhouders hebben al zoveel geduld moeten hebben.

De financiële situatie

Het bedrijf is de laatste jaren enorm gegroeid door een combinatie van overnames en “gewone” groei. De huidige verwachtingen van de markt zijn als we naar de koers kijken, misschien wel het meest pessimistisch ooit. De koersontwikkeling van de laatste drie jaar laat goed zien hoeveel geduld er komt kijken bij het beleggen in Just Eat Takeaway; de koers staat inmiddels weer op het niveau van drie jaar geleden. De onzekerheid omtrent meer regelgeving, gewaagde overnames en uitblijvende winst zijn hier schuldig aan.

De huidige stand van zaken is dat je relatief goedkoop een snel groeiend bedrijf kunt kopen, welke financieel vrij gezond is. Hoewel de verliezen opgelopen zijn, zegt Jitse Groen dat er de komende jaren stappen worden gezet naar winst onderaan de streep. Zijn optimistische prognose is een winst van zo’n drie miljard in 2026. De huidige beurswaarde is iets meer dan drie keer dat bedrag. Je zou kunnen zeggen dat de markt Groen’s woorden met een korreltje zout neemt, want mocht die drie miljard daadwerkelijk gehaald worden, dan is Just Eat Takeaway momenteel een koopje.

Financials (EUR in miljoenen) 
Market Cap9,800Koers/winst
Cash488Schulden540
20192020TTM
Omzet41620423,135
Winst-116-151-578

Conclusie: Geloof ik in het aandeel Just Eat Takeaway?

Ik vind het ongelooflijk moeilijk in te schatten waar het heen gaat met Just Eat Takeaway; er zijn gewoon teveel factoren die de huidige markt beïnvloeden. Aan de ene kant zijn er weinig mensen met meer verstand van de markt dan veteraan en visionair Jitse Groen. Aan de andere kant volgen de tegenvallers zich al lange tijd op. Het voor veel geld overgenomen Grubhub heeft het lastig, er is toenemende regelgeving en er zijn vooral uitblijvende groene cijfers.

Voor degene die meer vertrouwen hebben in het bedrijf, zoals de ervaren investeerder Seth Klarman, is de huidige lage beurskoers een mogelijk koopmoment. Just Eat Takeaway en het avontuur van Jitse Groen blijven als een soort jongensboek om te volgen, maar ik doe dit voorlopig vanaf de zijlijn. Mijn aandelen heb ik in oktober verkocht. Ruben en Inge hebben nog wel aandelen.



Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting!

Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Jelle

Jelle

"Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Jelle Pieper, mede-oprichter van Get Fired.

Leave a Reply