Twee keer per maand schrijven Jelle en Ruben een aandeel analyse. Vorige keer schreef Jelle over Shell en deze week schrijft Ruben over het aandeel Beyond Meat. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.

Ticker: NASDAQ:BYND

Beyond Meat zullen de meeste van jullie wel kennen. In Nederland zijn de Beyond Burgers tegenwoordig in alle grote supermarkten te vinden. Wellicht dat jullie ze zelfs al eens op de menukaart hebben gezien in restaurants. Het aandeel is ook erg populair onder particuliere beleggers. De koers van Beyond Meat is een rollercoaster, die dit jaar in 2021 vooral naar beneden is gekelderd. In dit artikel ga ik dieper in op dit bedrijf en leg ik uit waarom het aandeel het moeilijk heeft. Ook ga je ontdekken of Beyond Meat wellicht een interessant aandeel voor in jouw portefeuille kan zijn. 

Wat is Beyond Meat?

Beyond Meat werd in 2009 opgericht door Ethan Brown met de missie om klimaatverandering aan te pakken. De vleessector is een van ‘s werelds meest vervuilende industrieën. Veedieren, met name koeien, zijn een van de grootste uitstoters van broeikasgassen. Daarbovenop doet het verbouwen van de gewassen die aan vee worden gevoed een grote afbreuk aan de planeet. 

Voor het verbouwen van gras, tarwe, maïs en haver is veel vruchtbare grond nodig, vaak ten koste van de natuur. Deze landbouwgrond wordt voorzien van zuiver water, bemesting en pesticiden. Ook zijn er fossiele brandstoffen voor nodig om deze gewassen te verbouwen en te transporteren. Afhankelijk van de leefomstandigheden van de koe, is er 15.000 tot 70.000 liter water nodig voor één hamburger (volgens het USGS). Dit staat gelijk aan 41 tot 194 uur douchen (bij het douchen verbruik je namelijk gemiddeld 6 liter water per minuut)!

Hier wilde Ethan Brown iets tegen doen. Brown was al een tijdje vegetarisch en miste de fast food. De vleesvervangers van destijds kwamen niet in de buurt van echt vlees en dit wilde hij veranderen. Uiteindelijk stuitte hij op een groep wetenschappers die een technologie hadden ontwikkeld waarbij eiwitten uit grondstoffen gehaald konden worden. Deze technologie stond aan de basis van honderden experimenten om dichter en dichter bij de gewenste producten te komen.

Zo ontwikkelde Brown diverse plant-based alternatieven met dezelfde textuur en even smaakvol als écht vlees. Beyond Meat lanceerde zijn eerste product, de Beyond Chicken Strips, in 2012. In 2014 kwam het eerste plantaardige rundvleesproduct op de markt: de Beyond Beef Crumbles. Vervolgens heeft Beyond Meat diverse alternatieven voor varkensvlees vermarkt, zoals worstjes en meatballen, evenals diverse andere vleesvervangers. 

Het meest succesvolle product werd gelanceerd in 2016: de Beyond Burger. Dit was de eerste burger die eruit ziet, bereid wordt en smaakt als rundvlees. De Beyond Burger was in april 2021 verkrijgbaar bij ongeveer 28.000 winkellocaties in de VS en in meer dan 80 landen wereldwijd. De Beyond Burger is de bestverkochte plantaardige burger in supermarkten.

De Beyond Burger: nauwelijks te onderscheiden van een vleesburger.

Het competitieve voordeel van Beyond Meat

Eerste competitieve voordeel van Beyond Meat is “first-movers advantage”. Dit doelt op de voordelen verkregen door als eerste de markt te betreden. Concurrenten hebben daardoor een achterstand op het gebied van branding, netwerk en ontwikkeling. Beyond Meat heeft ook patenten op haar plantaardige eiwitproducten met structuur, textuur, kleur, geur en andere eigenschappen die vergelijkbaar zijn met die van dierlijk vlees.

Ten tweede is het merk een waardevolle asset van het bedrijf. Beyond Meat heeft een stoere uitstraling en dit maakt de vleesvervangers aantrekkelijk voor een breed publiek. Mannen die tot voor kort alleen van echt vlees hielden, vinden in de producten van Beyond Meat een gezond alternatief dat gegeten kan worden zonder imagoschade op te lopen. Ook ketens, zoals McDonalds en Yum! Brands (bekend van KFC, Pizza Hut en Taco Bell), adverteren graag met Beyond Meat producten in hun assortiment.

Ten derde staat Beyond Meat voor innovatie. Met de oprichter aan het roer, daarover later meer, is het avontuur van Beyond Meat pas net begonnen. De overgrote meerderheid van de wereldbevolking prefereert nog steeds vlees. Door continue op zoek te gaan naar de beste samenstelling van ingrediënten, maakt Beyond Meat haar producten steeds lekkerder en betaalbaarder. Ook wordt het productassortiment uitgebreid om nog meer consumenten over de streep te trekken. 

Het succes van Beyond Meat is de concurrentie niet onopgemerkt gebleven. De snelgroeiende markt heeft veel nieuwe spelers aangetrokken, maar ook traditionele voedselfabrikanten hebben de markt betreden. Onderstaand 10 voorbeelden:

  1. Raised & Rooted van Tyson Foods (TSN)
  2. Incogmeato by Morningstar Farms van Kellogg Co. (K)
  3. Simply Plant-Based Meatless Burger van SYSCO Corp. (SYY)
  4. Simple Truth plant-based meat van The Kroger Co. (KR)
  5. Sweet Earth Brand van Nestle (NSRGY)
  6. Gardein van ConAgra Foods (CAG)
  7. Happy Little Plants van Hormel (HRL)
  8. Boca Foods van Kraft Heinz (KHC)
  9. Impossible Foods
  10. Lightlife Foods van Maple Leaf Foods

Dit zijn veel internationale spelers en bedrijven uit Amerika, de belangrijkste markt van Beyond Meat. Dichter bij huis kennen we De Vegetarische Slager (die eind 2018 is overgenomen door Unilever) en Vivera (die eerder dit jaar is overgenomen door de Braziliaanse vleesverwerker JBS). Ten slotte zijn steeds meer huismerken aan het concurreren met Beyond Meat, denk aan vleesvervangers van het eigen merk van Albert Heijn of Jumbo.

Deze concurrenten hebben diverse voordelen ten opzichte van Beyond Meat. De gevestigde orde kan tegen lage kosten producten wereldwijd aanbieden door gebruik te maken van al bestaande productiefaciliteiten. Ook hebben zij vele grotere R&D budgetten en veel meer personeel. Daarnaast hebben zij een groter netwerk en meer schaalvoordelen op het gebied van transport. Ongetwijfeld zal dit een negatieve impact hebben op de groeicijfers van Beyond Meat. 

Zo zie je dat Beyond Meat niet alleen meer concurreert tegen vleesproducenten, maar ook tegen alle andere aanbieders van vleesvervangers. In die zin is Beyond Meat niet meer uniek en moet het genoegen nemen met slechts een gedeelte van de markt. 

Het management van Beyond Meat

De naam van Ethan Brown is al een paar keer gevallen. Zijn verhaal is als een jongensboek: een man met een droom die zijn passie is achterna gegaan. Hij was vanaf de middelbare school al vegetarisch en veel bezig met het milieu. Zijn vader heeft hier ongetwijfeld een belangrijke rol in gespeeld, want hij was professor en deed onderzoek naar de invloed van de mensheid op afbreuk van de planeet. 

Brown heeft twee masteropleidingen afgrond op het gebied van geschiedenis en overheid, met een focus op milieu. Hij begon zijn carrière als energie-analist voor het National Governors’ Centre for Best Practices. Daarna trad hij in dienst bij Ballard Power Systems (NASDAQ: BLDP), een bedrijf op het gebied van waterstofbrandstofcellen, voordat hij vertrok om Beyond Meat op te richten. 

Beyond Meat oprichter en CEO Ethan Brown. Bron: CNBC.

Een oprichter met een visie die aan het roer staat. Dit is iets dat wij bij Get Fired heel graag zien. Natuurlijk doet Ethan Brown het niet alleen. In het managementteam zitten verder nog onder andere Phil Hardin, Dariush Ajami enTeri L. Witteman. In totaal werken er volgens Bloomberg zo’n 700 mensen bij Beyond Meat en daarmee is het nog relatief gezien een ontzettend klein bedrijf.  

De financiële situatie van Beyond Meat

Ethan Brown weet als geen ander bedrijven en individuen mee te krijgen in zijn missie. Zo overtuigde hij grote coöperaties om een positie in te nemen in Beyond Meat. Ook wist hij bekende ondernemers zoals Bill Gates en Biz Stone en beroemdheden als Leonardo DiCaprio, Jessica Chastain en Snoop Dogg aan boord te krijgen. 

In mei 2019 ging Beyond Meat met veel bombarie naar de beurs. Op de dag van de beursgang werd het bedrijf gewaardeerd op $ 3,8 miljard. De oorspronkelijke aandelen van het bedrijf werden gewaardeerd op $ 25 per stuk, hoewel de eerste transactie voor $ 46 was toen de markt openging. Vervolgens ging de koers als een raket, met $ 234 als hoogtepunt in juli 2019.

Deze ongekende koersstijging werd gedreven door enorme populariteit vanuit particuliere beleggers. Met Beyond Meat brachten deze vaak jonge en onervaren beleggers als het ware een stem uit voor duurzaamheid. Daarmee wilden ze het goede initiatief supporten en middels hun positie een duurzame identiteit uitstralen. Deze enorme hype trok de waardering van Beyond Meat volledig buiten proporties en daarmee werd het aandeel, wat veel mensen al zagen aankomen, rijp voor een fikse correctie.

De groeicijfers vielen tegen en vervolgens werd het bedrijf getroffen door de Corona-crisis. Een groot deel van de omzet behaalde het bedrijf door verkopen van restaurants, die gesloten werden of in ieder geval minder druk werden bezocht. Beyond Meat verlegde zijn focus naar supermarkten, gemakswinkels en andere vormen van distributie tijdens de pandemie. Echter wogen deze extra vormen van omzet niet op tegen de kosten elders, waardoor de verliezen flink op liepen.

Financials (Dollar $ in miljoenen)
Market Cap4.270Koers/winst
Cash886Schulden1.160
201820192020
Omzet88298407
Winst-30-12-53

Bron: Finance.yahoo

In het derde kwartaal van 2021 steeg de omzet met 12,7% tot $ 106 miljoen. Dit was voornamelijk te danken aan een internationale omzetgroei van 142,5%. Echter daalde de omzet in de VS met 13,9%, voornamelijk als gevolg van een lagere vraag, operationele uitdagingen en een toegenomen concurrentie. Het is belangrijk dat de omzet in de VS weer gaat aantrekken, want zelfs na deze terugval is de thuismarkt nog verantwoordelijk voor ruim 63% van de omzet. 

Ethan Brown legde uit dat Beyond Meat gefocust blijft op groei op lange termijn, door het opschalen van producten en infrastructuur, het brengen van nieuwe producten naar de retailmarkten en het investeren in innovatie, commercialisering en productiemogelijkheden. Winstgevendheid is daarbij minder belangrijk.

Conclusie: geloof ik in het aandeel Beyond Meat?

De schade van onze Westerse diëten op biodiversiteit en broeikasgassen ten gevolge van veeteelt, is niet langer houdbaar. Overheden zullen vroeg of laat ingrijpen om vleesconsumptie af te remmen, bijvoorbeeld door meer belasting op vlees en/of veeteelt te heffen. Plantaardige alternatieven vertegenwoordigen nog maar een fractie van de wereldwijde voedselketen. Daarom geloof ik dat de producenten van vleesvervangers een mooie toekomst tegemoet gaan. 

De grote onzekerheid is de rol die Beyond Meat hierin gaat spelen. Ik geloof in de CEO Ethan Brown en in het bedrijf en het merk Beyond Meat. Echter zie ik ook dat er tegenwoordig een enorm aanbod aan vleesvervangers in de supermarktschappen ligt. Alternatieven zijn vaak veel goedkoper en Beyond Meat heeft niet het netwerk en de voordelen van grote spelers die de markt hebben betreden. Ze zijn daardoor erg afhankelijk van partnerships, bijvoorbeeld met McDonalds, Yum! en Pepsico, wat een afhankelijkheid en risico met zich meebrengt.

Met de huidige marktkapitalisatie van ruim 4 miljard en een omzet van ruim 400 miljoen, betaal je ongeveer 10 keer de omzet. Mocht Beyond Meat doorgroeien naar een omzet van 8 miljard met een netto winstmarge van 5%, zou je dus 10 keer de winst betalen. Dit scenario vind ik realistisch, aangezien de overgang naar plantaardige alternatieven nog maar net is begonnen. Met oog op de huidige bruto winstmarge van 21,6% vind ik de winstmarge van 5% zelfs aan de conservatieve kant.

Daarom vind ik Beyond Meat best een gokje waard. Ook bestaat de kans dat een grote speler beslist om Beyond Meat over te nemen. Dat zou voor aandeelhouders gunstig zijn, want er zal ongetwijfeld een premium worden betaald door de kopende partij. Met de huidige marktkapitalisatie is dit zeker niet ondenkbaar, maar de vraag is of Ethan Brown het toe zou staan dat zijn kindje in vreemde handen terecht komt. 

Zelf heb ik vorig jaar afscheid genomen van mijn aandelen Beyond Meat, nadat ik de waardering te hoog vond opgelopen. Ik heb hier niet veel aan verdiend, want ik had maar een paar aandelen. Op dat moment koos ik ervoor om wat risico uit mijn portefeuille te halen. Nu overweeg ik om weer opnieuw in te stappen, omdat door de enorme koersdaling ik de waardering weer interessant vind. Hoe dan ook, Beyond Meat blijft voor mij een fantastische onderneming dat ik altijd met veel plezier zal volgen.

Bronnen: Investors, Investors, Bloomberg, Fool



Cursus Beleggen voor Beginners: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners met 25% korting!

Liever direct een beleggingsrekening openen? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een gratis account kunt openen bij DEGIRO.
Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van de beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Ruben

Ruben

"Ik ben liefhebber van de beurs en vind het leuk om mensen te enthousiasmeren om ook passief inkomen te verdienen." – Ruben Wijnands, aandelen en cryptoman.

Leave a Reply