0

Twee keer per maand schrijven Ruben en Jelle een aandeel analyse. Vorige keer schreef Ruben over Facebook en deze week schrijft Jelle over het aandeel Fiverr. Weet je niet welk aandeel je deze maand moet kopen? Laat je dan inspireren door deze aandeel analyse.

Ticker: NYSE:FVRR

Eigenlijk hoopte ik dit keer een analyse te maken van het Nederlandse Coolblue, welke een beursgang deze maand had gepland. De beursgang is afgeblazen en uitgesteld tot nader order. Niet getreurd want er zijn natuurlijk genoeg aandelen te analyseren. Dit keer besloot ik weer eens een groeiaandeel te analyseren: Fiverr.

Wat is Fiverr?

Fiverr is een van origine Israelisch bedrijf. Het bedrijf heeft een platform waarop freelancers hun diensten kunnen aanbieden aan ondernemingen. Hiermee spelen ze in op de trend naar een steeds flexibeler wordende economie; de ‘Gig Economy’. Gigs zijn tijdelijke klussen die meestal door zelfstandig ondernemers worden uitgevoerd; een programmeeropdracht, een origineel logo ontwerpen of een stuk tekst vertalen van het Nederlands naar het Arabisch. 

Fiverr heeft als missie “to change how the world works together.” Een prachtige missie denk ik, die helemaal aansluit bij de huidige tijd waarin we steeds meer digitaal, plaatsonafhankelijk en zo flexibel mogelijk werken. Het platform van Fiverr biedt jou de mogelijkheid om toegang te krijgen tot duizenden potentiële opdrachtgevers. De tijdelijke klussen geven je de mogelijkheid om laagdrempelig te starten als ondernemer, bijvoorbeeld naast je werk. Kun jij geweldig tekenen, maar heb je moeite betalende klanten te vinden? Fiverr kan je helpen jouw kwaliteiten aan te bieden aan een groot publiek.

Ook voor opdrachtgevers kan Fiverr heel interessant zijn. Je kunt bijvoorbeeld aan het eind van de dag een opdracht geven aan iemand in een andere tijdzone, bijvoorbeeld in Azië waar het een paar uur later is. Deze persoon gaat hier mee aan de slag en de volgende ochtend zit de afgeronde opdracht in mijn mailbox.Dit lijkt mij ideaal en super efficiënt. Daarnaast verschilt de hoeveelheid werk van tijd tot tijd. De ene keer moet de website verbeterd worden, de andere keer ligt er meer focus op marketing of juist op het maken van content. Je kunt niet overal expert in zijn en tijd voor vrijmaken. Op deze manier kun je heel gemakkelijk op- en afschalen, want middels Fiverr zijn er altijd werknemers binnen handbereik.

Hoewel het bedrijf zich in eerste instantie richt op MKB-bedrijven en starters, zijn grote bedrijven als Google, Netflix en Unilever klant. Fiverr verbindt op deze manier talloze makers met duizenden opdrachtgevers. 

Het competitieve voordeel van Fiverr

Het grootste deel van de omzet (95%) van Fiverr komt uit de marktplaats. Daar focussen we in dit artikel op. Via de marktplaats waar opdrachtnemers en opdrachtgevers elkaar vinden, rekent Fiverr ongeveer 28% commissie. Wanneer je een opdracht geeft van €1.000 aan iemand, dan gaat er dus zo’n €280 naar Fiverr en €720 naar de opdrachtnemer. Andere inkomstenstromen zijn een e-learning platform, management software voor freelancers en advertenties binnen het platform om jezelf te promoten als verkoper.

Dat het businessmodel werkt, blijkt uit de groeicijfers van de omzet. Van $50 miljoen in 2017 naar $190 miljoen in 2020 en de verwachting is dat de omzet in 2022 richting de $400 miljoen gaat. Zoals ik in de introductie al aangaf, Fiverr is een groeiaandeel. Ook in de verdere toekomst is er nog enorm veel ruimte voor groei. Fiverr schat de potentiële markt op $115 miljard (9 nullen).

In zo’n grote en aantrekkelijke markt ben je nooit alleen. Upwork is een belangrijke concurrent en had in 2020 ongeveer twee keer zoveel omzet als Fiverr. Upwork richt zich wat meer op grotere projecten, waar bij Fiverr ‘Gigs’ centraal staan. Daarnaast is LinkedIn van Microsoft steeds actiever in de freelance hoek. Een geduchte concurrent, want Microsoft heeft een goede reputatie als het om kopiëren van businessmodellen gaat. 

Een risico voor Fiverr is dat opdrachtgevers en opdrachtnemers na een succesvolle samenwerking buiten het platform gaan samenwerken, vooral bij grotere en langere opdrachten. Bij grotere partijen zal Fiverr daarom zijn meerwaarde op lange termijn moeten bewijzen. De meerwaarde tot nu toe zit vooral in het vinden van experts voor kleinere opdrachten.

Fiverr is een bedrijf wat erg transparant rapporteert naar aandeelhouders. Kijk vooral zelf eens op de website, mocht je dit interessant vinden. Onderstaand overzicht toont de omzetontwikkeling van nieuwe klanten in de laatste 10 jaar. De stabiele omzet per ‘jaargroep’ laat zien dat een groot deel van de klanten voor Fiverr blijft kiezen.

Het management van Fiverr

CEO en oprichter van Fiverr is Micha Kaufman. Voordat hij Fiverr oprichtte heeft hij meerdere ondernemingen gehad. Een ervaren ondernemer dus, die zich nu volledig focust op Fiverr. Hij bezit zelf nog 5% van de aandelen, wat een teken is van vertrouwen in zijn business. Werknemers zijn daarnaast hartstikke tevreden over hem; een 93% waardering is ongekend hoog.

Natuurlijk zit Micha Kaufman niet alleen in het management. De CFO is Ofer Katz die al sinds 2011 bij het bedrijf zit. Hij heeft onder meer in het verleden bij Wix gewerkt (Wix analyse). Als ik zie hoe het bedrijf financieel geleid wordt, dan hoop ik dat hij nog lang blijft zitten. Daarnaast is het leuk om te melden dat Fiverr’s medeoprichter Shai Wininger ook oprichter is van Lemonade (Lemonade analyse). Hoewel Wininger zich niet meer bemoeit met de dagelijkse leiding van Fiverr, is hij met 4,6% van de aandelen nog wel een van de grootste aandeelhouders. 

In totaal heeft het huidige managementteam 15% van de aandelen in handen. Dat is vrij hoog en zie ik graag. Het geeft namelijk aan dat het managementteam en de aandeelhouders dezelfde langetermijnbelangen hebben.

Micha Kaufman en Shai Wininger aandeel Fiverr
Micha Kaufman en Shai Wininger – Bron: Growfers

De financiële situatie van Fiverr

Een naar mijn mening transparant en goed geleid bedrijf dus. Met heldere visuals laat Fiverr precies zien dat ze weten hoe ze het geld kunnen laten renderen. Zo deelde ik eerder in dit artikel al hoe Fiverr de financiële waarde van huidige klanten visualiseert (Revenue composition). Daar word ik als aandeelhouder blij van. Laten we hier wat dieper op ingaan.

In de grafieken kun je de cijfers zien van een schaalbaar businessmodel, iets waar Ruben ook al bij de analyse van Facebook over sprak. Bij een schaalbaar businessmodel nemen de relatieve kosten af, naarmate het bedrijf qua omzet groeit. Als je dit dus goed doet en lang volhoudt, zoals Facebook, ga je op een gegeven moment enorm veel winst maken. De omzet stijgt en winst nog sneller. Het relatief jonge Fiverr heeft nog alles te bewijzen, maar de potentie is zichtbaar.

De oplettende lezer heeft misschien al gezien dat Fiverr enorm veel geld uitgeeft aan sales en marketing, oftewel het binnenhalen van nieuwe klanten. Hoewel ook deze kosten relatief gezien dalen, bedroeg dit in het tweede kwartaal van 2021 zo’n 44,7% van de omzet. Gelukkig zit ook hier een idee achter, want het bedrijf is enorm data gedreven. Zo hebben de klanten die vier jaar geleden zijn binnen gehaald, inmiddels vier keer zoveel omzet gedraaid als er destijds in marketingkosten is geïnvesteerd. 

Financials (USD in miljoenen) 
Market Cap7.186Koers/winst
Cash146,7Schulden376,4
2019*2020*2021*
Omzet91139251
Winst-9-21-39

*Omzet en winst van de laatste vier kwartalen. Bronnen: Fiverr & Macrotrends

Fiverr is een snel groeiend bedrijf wat nog geen winst maakt. Echter hebben we geleerd dat veel van de huidige kosten bestaan uit het binnenhalen van toekomstige klanten. Het verlies is daarmee een keuze en daar is niks mis mee, want ik heb er vertrouwen in dat de huidige investeringen de winst de komende jaren snel zullen doen stijgen. Daarbij is er voldoende cash in de onderneming om ook eventuele tegenslagen op te vangen.

Fiverr is geen goedkoop aandeel

Een bedrijf dat de wereld aan zijn voeten lijkt te hebben, met de oprichter aan het roer en gezond financieel management komt met een prijs. Naar de koers-winst verhouding kijken is zolang er geen winst is natuurlijk niet zo zinvol. Qua omzet betaal je voor Fiverr ongeveer 30 keer de omzet. Dat is fors en betekent dat investeerders hoge verwachtingen hebben van het bedrijf. Als de prestaties minder goed zijn dan geweldig, wordt de beurskoers hard afgestraft. Eind juli daalde de koers van Fiverr met 30% in een week, ondanks dat het bedrijf mooie kwartaalcijfers had laten zien. 

Conclusie: Geloof in ik het aandeel Fiverr?

Fiverr faciliteert de wereld van millennials die plaatsonafhankelijk, flexibel en digitaal willen werken. De voordelen ten opzichte van een kantoorbaan zullen niet veranderen. Het bedrijf speelt in op een megatrend die denk ik nog maar net is begonnen. De snelle omzetgroei, de heldere strategie en verstandig management doen mij geloven dat Fiverr een van de winnaars kan zijn van de ‘Gig Economy’.

Zoals bij zoveel groeiaandelen is Fiverr wel een risicovol aandeel. Een kleine tegenslag kan voor grote koersdalingen zorgen. Fiverr is voor mij een langetermijn aandeel, welke ik van plan ben jaren vast te houden. Natuurlijk op voorwaarde dat het blijft innoveren en conform verwachtingen blijft presteren.

Of dit een aandeel voor jou is moet je natuurlijk zelf beslissen. Het verleden zegt niet altijd wat over de toekomst, maar een beetje voorzichtigheid met Fiverr kan denk ik geen kwaad. Klein instappen en eventueel aandelen bijkopen bij grote koersdalingen is de strategie die ik zelf toepas. Op het moment van schrijven heb ik 9 aandelen Fiverr.



Disclaimer: Wij bij Get Fired zijn liefhebbers van beleggen en gepassioneerd over aandelen. We zijn geen beleggingsexperts of financieel adviseurs. Laat je door onze analyses inspireren, maar maak je eigen keuzes. Beleggen kent risico's, je inleg kan minder waard worden. Lees de volledige disclaimer hier.
Start beleggen in aandelen: Wil je op een verantwoorde en eenvoudige manier leren beleggen? Start dan nu de cursus Beleggen voor Beginners! Liever direct aan de slag? We schreven een handige DEGIRO handleiding zodat je direct een beleggingsrekening kunt openen bij DEGIRO.
Jelle

Jelle

"Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te helpen richting financiële vrijheid." – Jelle Pieper, mede-oprichter van Get Fired.

Leave a Reply